تازه‌ترین داده‌هایی که مرکز آمار ایران از میزان معاملات بازار مسکن در آبان ماه منتشرکرده نشان می‌دهد تورم ماهانه خانه‌های ایران پس از ۴ ماه تجربه نرخ‌های منفی، در آبان‌ماه افزایش یافته و به بالای ۱ درصد رسیده است. تورم سالانه نیز به روند افزایشی خود ادامه داده و رکورد ۴ ساله خود را به ثبت رسانده است.

تایماز نیوز| تازه‌ترین داده‌هایی که مرکز آمار ایران از میزان معاملات بازار مسکن در آبان ماه منتشرکرده نشان می‌دهد تورم ماهانه خانه‌های ایران پس از ۴ ماه تجربه نرخ‌های منفی، در آبان‌ماه افزایش یافته و به بالای ۱ درصد رسیده است. تورم سالانه نیز به روند افزایشی خود ادامه داده و رکورد ۴ ساله خود را به ثبت رسانده است.

اما تورم نقطه به نقطه خانه‌های پایتخت در دومین ماه از پاییز ۱۴۰۲ نزولی شده است. هرچند، تورم سالانه آپارتمان‌های تهران نیز در آبان سال جاری به ۸۶.۳ درصد رسیده که بالاترین رقم ثبت‌شده از آبان ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون است. گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تعداد معاملات واحد‌های مسکونی در شهر تهران نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

در مقابل، میانگین وزنی قیمت هر متر مربع خانه در پایتخت نسبت به اولین ماه از پاییز با ۳ درصد افت مواجه شده است. میانگین وزنی قیمت هر متر مربع خانه نیز به ۸۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم در مهرماه برابر با ۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. میانگین حسابی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران نیز به ۷۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل ۱ درصد کاهش یافته است. با یک اختلاف آماری فاحش در قیمت‌ها روبرو هستیم. مجید گودرزی، کارشناس بازار مسکن در مورد تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران و رشد ۱۷ درصدی قیمت مسکن در آبان ماه نسبت به اولین ماه پاییز به «اعتماد» گفت: یکی از موضوعاتی که بار‌ها به آن اعتراض داشته‌ایم آمار‌هایی است که از بخش مسکن منتشر می‌شود که اصلا نه منبع آن مشخص است و نه معلوم است بر چه اساسی این ارقام منتشر می‌شود و منافع چه افرادی در آن لحاظ شده است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کمر مردم زیر بار قیمت مسکن خم شده است ادامه داد: تا زمانی که قرارداد‌های غیررسمی رواج دارد نمی‌توان پایگاه داده مشخص و معین و قابل اعتنا و مستدلی داشت، در حال حاضر هم این آمار‌ها اصلا قابل استناد نیستند و برخی آمار‌ها حتی در جهت تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب منتشر می‌شوند و واقعا خواهشمندیم نماینده قوه قضاییه به این مساله ورود کند تا بحران مسکن کمتر شود.
او با بیان اینکه خرید و فروش‌ها در بخش مسکن قفل شده است گفت: در حال حاضر کلیه ذینفعان مسکن متضرر شده‌اند این در حالی است که این صنعت، صنعتی پویا در سراسر دنیاست و می‌تواند کلید اصلی اقتصاد ما باشد، اما متاسفانه به دلیل شیطنت‌هایی که در انتشار آمار‌ها انجام می‌شود و منافع نامشروعی که وجود دارد متاسفانه بازار مسکن با رکود عمیقی روبرو شده است. گودرزی در مورد تورم ۸۶ درصدی سالانه آپارتمان‌های شهر تهران نسبت به سال گذشته هم تصریح کرد: متاسفانه چندین سال است به دلیل رهاشدگی بازار مسکن و بی قانونی مفرط این بازار بخش بزرگی از تورم عمومی را تورم مسکن ایجاد کرده است. امروز هم تورم عمومی در محدوده ۳۹ درصد است، اما تورم بخش مسکن را ۸۶ درصد اعلام کرده‌اند. یعنی بخش بزرگی از تورم عمومی را تورم بخش مسکن به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وجود آورده است زیرا مسکن در بهای تمام شده تمامی کالا‌ها و خدمات نقش دارد. این فعال حوزه مسکن در ادامه با بیان اینکه بخش مسکن موتور پرقدرت تولید تورم در چند سال اخیر بوده است، گفت: مجلس و دولت باید یک بار برای همیشه یا قانون بهای تمام شده مسکن را تصویب کنند، یا به موضوع قیمت‌گذاری منطقه‌ای ورود کنند در غیر این صورت این بازار قادر است تا تمامی سرمایه‌های مولد کشور را غیراقتصادی کند کمااینکه در حال حاضر هم حدود ۴۰ درصد سرمایه‌های کشور در بخش مسکن با ارزش افزوده صفر رسوب شده است که اصلا در دنیا مرسوم نیست و منسوخ شده است.