معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برداشت و ورود پیاز جدید، محدودیت صادرات و افزایش واردات این محصول، قیمت پیاز هفته آینده کاهش می‌یابد.

به گزارش تایماز نیوز/  علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی اظهار داشت: یکی از دلایلی که منجر به افزایش قیمت پیاز شد ارزان بودن پیاز در سال گذشته بود که باعث شد کشاورزان کمتر پیاز بکارند، موضوع دیگر نیز این بود که صادرات اقلام سبزی و صیفی به‌موقع محدود نشد و با توجه به اختلاف قیمت ارز قسمت زیادی از پیاز تولیدی صادر شد.

وی افزود: در زمان حاضر صادرات این اقلام محدود شده است و امیدواریم در هفته آینده قیمت‌ها کاهش یابد؛ البته واردات هم انجام می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت تولید گندم اشاره کرد و گفت: حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم داریم که از این میزان حدود یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار اراضی آبی و سه میلیون و ۹۵۰هزار هکتار نیز اراضی دیم است.

وی اضافه کرد: استانهای شمالی، شمال غرب کشور مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه، قزوین با خشکسالی بیشتری نسبت به سالهای گذشته مواجه بودند، مابقی استانها نیز نسبت به سال گذشته میزان بارش مشابه یا حتی بیشتری داشتند.

مهاجر تصریح کرد: هنوز برای پیش‌بینی تولید گندم زود است، زیرا باران‌های اردیبهشت ماه بسیار مهم است. اگر بارش خوبی در اردیبهشت داشته باشیم قطعاً امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت، قطعاً تولید ما نسبت به سال زراعی گذشته کمتر نخواهد بود بلکه بیشتر نیز خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: درباره محصولاتی چون چغندرقند، پنبه و بسیاری از دانه‌های روغنی نیز امیدواریم بتوانیم سطح زیرکشت مناسبی داشته باشیم، در مجموع به‌رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که با آن مواجه بودیم تدارک کود به‌اندازه کافی انجام شده است و کشاورزان از آن استفاده کرده‌اند.

مهاجر راجع به کشت قراردادی نیز اعلام کرد: کشت قراردادی نیز شرایط خوبی را طی کرده است و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته‌اند که امیدواریم در سال‌های آتی با اصلاح اجرای الگوی کشت شرایط بهتری ایجاد شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کشت دیم نیز گفت: یکی از کارهای خوبی که در کشور انجام شده بحث جهش تولید در دیمزارها است که با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اتفاقات خوبی را طی می‌کند. برنامه ما افزایش تولید تا حدود ۴میلیون و ۲۰۰هزار هکتار است که ۹۰ درصد آن محقق شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ابراز کرد: اعتقاد ما بر این است که هم قیمت ارز کاهش می‌یابد و هم قیمت اقلام اساسی که مهم‌ترین نیاز روزانه مردم است کاهش پیدا خواهد کرد، و هیچ کمبودی در گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و برنج نداریم.

به نقل از ایرنا، مهاجر در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه “آیا در روزهای اخیر قیمت خرید تضمینی گندم تغییر کرده است یا برنامه‌ای برای تغییر وجود دارد؟” گفت: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان به‌علاوه ۱۵۰۰ تومان جایزه است که مجموعاً ۱۳ هزار تومان خواهد شد و قیمت آن تاکنون تغییری نکرده است.

  • منبع خبر : ایران اکونومیست