منبع اقتباس شخصیت منفی قصه و چگونگی تولید صحنه‌هایی با حضور هنرپیشه زن بی‌حجاب از جمله نکات متن و حاشیه سریال «هفت سر اژدها» است.

تایماز نیوز | یکی از سریال‌های این روزهای تلویزیون «هفت سر اژدها» ساخته ابوالقاسم طالبی است که هر شب ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. این مجموعه که حالا به قسمت بیستم رسیده، در ژانر سیاسی و جاسوسی ساخته شده و مضمونی عدالت‌خواهانه دارد.
مجموعه «هفت سر اژدها» از جمله آثاری است که تولیدی طولانی داشت و در حالی که مرحله نخست آن از نیمه سال ۹۸ جلوی دوربین رفت و به قول سازنده آن در مجموع ۴۷ ماه (حدود چهار سال) به طول انجامید. بسیاری از عوامل پشت صحنه مجموعه هم در مرحله دوم تولید تغییر کردند.

انتخاب نامی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری
ابوالقاسم طالبی که در این سریال نویسندگی فیلمنامه، طراحی صحنه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی را بر عهده دارد، پیش از این اثر، دو مجموعه «بازگشت پرستوها» و «به کجا چنین شتابان» را ساخته؛ محصولاتی که از بیننده قابل قبولی برخوردار بودند.
«هفت سر اژدها» که تا چندی پیش به نام «طلاق» شناخته می‌شد، بر اساس کلیدواژه‌ای که رهبر انقلاب آذرماه ۸۲ در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران‌ بیان کردند، نام‌گذاری شده است. ایشان در این دیدار گفتند: واقعا اژدهای هفت سرِ فساد مالی چیزی نیست که به این آسانی‌ها بشود آن را ریشه‌کن کرد.
رپر و روانشناسی که بازیگر شدند
در فهرست بازیگران این مجموعه، نام‌های جالبی دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به حمید صفت خواننده جوان رپ اشاره کرد. صفت پیش از شروع تصویربرداری سریال «هفت سر اژدها»، درگیر اتهام قتل عمد شد و در حالی که حتی یک بار حکم قصاص گرفت، ولی در نهایت با فرجام‌خواهی، آزاد شد و برای نخستین بار در این سریال بازیگری برای تلویزیون را تجربه کرد. جالب آن‌که او در این اثر، نقش جوانی را ایفا می‌کند که سابقه خوانندگی رپ زیرزمینی داشته و حتی در تیزرهای سریال، صحنه‌هایی از او در حال رپ‌خوانی دیده می‌شود.
شاهین فرهنگ روانشناس مشهور در این مجموعه، به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده و اتفاقا نقش یک روانشناس را نیز ایفا می‌کند. در همین ۱۰ قسمت نخست سریال، شخصیت این روانشناس که به نام «دکتر» شناخته می‌شود، در چند سکانس به بیان نکاتی در باب خانواده و ارتباطات میان‌فردی می‌پردازد که بی‌شباهت با سخنرانی‌های او در عالم خارج از سریال نیست.
جز زنده‌یادان سیامک اطلسی و شهرام عبدلی که در «هفت سر اژدها» بازی کردند، ولی پیش از نمایش آن از دنیا رفتند، شمار زیادی از هنرپیشه‌های اصلی سریال، جوان و تازه‌کارند و پیش از این اثر، در سینما و تلویزیون دیده نشده‌اند.

یک شروع پرحاشیه
اتفاق قابل ذکری که مجموعه «هفت سر اژدها» در تلویزیون رقم زد، شکستن دیوار چهارم توسط شخصیتی با بازی ناصر آقایی است که نقش سرآشپز «متین سلطان‌خواه» را ایفا می‌کند. مهمتر از این اما، حواشی است که درباره این مجموعه تلویزیونی به وجود آمد و در یک مورد توسط صداوسیما رسما پاسخ داده شد.
در ۱۰ قسمت اول «هفت سر اژدها» چند صحنه داخلی نمایش داده شده که به استناد برخی شواهد مثل برند نمایشگر مورد استفاده در صحنه، به نظر می‌رسد داخل کشور تصویربرداری شده، ولی بر خلاف قواعد معمول سینما، تلویزیون و نمایش خانگی، در آن از حضور بازیگران زن بی‌حجاب استفاده شده است. البته روشن نیست در این صحنه‌ها، موی خود بازیگر در تصویر دیده می‌شود یا روی سر هنرپیشه، پوستیژ قرار گرفته، اما هرکدام از این دو اتفاق، رخداد غیرمرسومی در صداوسیما به شمار می‌آید. خصوصا در شرایطی که فیلم سینمایی «کاناپه» اثر کیانوش عیاری به علت استفاده از پوستیژ برای هنرپیشه‌های زن در توقیف قرار دارد.
این موضوع در شبکه‌های اجتماعی نیز با واکنش‌های فراوانی مواجه شد و اظهارنظرهای زیادی را از سوی کاربران برانگیخت.

کنجکاوی‌ها درباره شخصیت منفی
از سوی دیگر پس از پخش قسمت نخست سریال «هفت سر اژدها»، بیانیه‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی و نامه‌ای از سوی رییس سازمان نظام پرستاری خطاب به رییس سازمان صداوسیما منتشر شد که در آن، برای بکارگیری «عبارت‌های توهین‌آمیز» نسبت به یک پرستار و یک سوپروایزر در بیمارستان، گله شده بود. این واکنش‌ها با پاسخ رسمی مرکز سیمافیلم مواجه شد که در آن، توضیح داده شده بود این جملات از سوی کاراکترهای منفی سریال ادا شده و به همین دلیل، توهین رسانه ملی نسبت به قشر خدوم پرستار نیست؛ مانند نسبت‌های ناروایی که در یک سریال تاریخی، از سوی شخصیت‌های منفی نسبت به چهره‌های مقدس تاریخ و مذهب گفته می‌شود.

در نهایت نکته جالب و کنجکاوی‌برانگیز درباره سریال «هفت سر اژدها»، منبع الهام ابوالقاسم طالبی برای طراحی شخصیت‌های سریال، خصوصا کاراکتر منفی قصه است که با نام «متین سلطان‌خواه» شناخته می‌شود. از طرفی برج روما رزیدانس تهران به عنوان محل زندگی این کاراکتر در سریال نمایش داده می‌شود و از طرف دیگر، از برخی کلیدواژه‌ها مانند «کرسنت» و «توتال» درباره ارتباطات تجاری او سخن به میان می‌آید. باید دید آیا مرجع مشخص برداشت سازنده اثر برای خلق این کاراکتر معرفی خواهد شد یا نه.
انتهای پیام