معاون فرهنگی، رسانه ای و مطبوعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: هفته کتاب از ۲3 تا 30 آبان‌ماه با شعار «آینده خواندنی است» آغاز می‌شود.

تایماز نیوز/ رئوف موسوی، در نشست خبری با پایگاه های خبری بانوان، افزود: ۲۴ آبان ماه، روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» بهانه برگزاری این هفته و بهانه به صدرآوری خبرهای حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور است و این هفته از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه در کل کشور برگزار می‌شود.

هفته کتاب باید فرصتی برای رفع مشکلات حوزه چاپ و نشرباشد

وی تاکید کرد: هفته كتاب فرصتي است تا مشكلات اهالي كتاب تحليل شوند و علاوه بر آن، هر نهاد گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد خود دهد كه بر اساس تحليل‌های سال گذشته چه اقداماتی انجام داده و براي چالش‌های روبه‌رو چه تمهيداتي دارد.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خاطر نشان کرد: شعار «آینده خواندنی است» برای این دوره از هفته کتاب استفاده می‌شود تا بتوانیم از برنامه‌ها و فعالیت‌های مفهومی که به لحاظ هنری، بصری و گفتمانی در ایام برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تولید شد در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده کنیم و بر آنها بیفزاییم.

چاپ سالانه ۵ هزار عنوان کتاب در استان اردبیل

رئوف موسوی افزود: استان اردبیل ۵۲ ناشر فعال دارد که ماهانه به صورت متوسط ۸۰ جلد کتاب چاپ و بالای ۵ هزار عنوان کتاب سالانه منتشر می شود.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف برون سازمانی مجموعه می‌توان به جلب مشارکت نهادها و سازمان‌ها، هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت صاحبنظران و پدیدآورندگان جهت ارتقای کمی و کیفی کتاب برای برگزاری وزین برنامه‌ها اشاره کرد.

معاون فرهنگی این اداره کل در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده از جمله اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها اشاره و خواستار همکاری اصحاب رسانه به عنوان یک جایگاه مهم در این زمینه گردید.

همچنین در ادامه با اشاره به نحوه برگزاری برنامه‌ها اعم از برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌ها، معرفی کتاب‌های فاخر برای معرفی به مردم و ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی، سلسله نشست‌های هفته کتاب با موضوع حجاب و عفاف و سبک و مهارت‌های زندگی افزود: بررسی فواید تدوین کتاب، تقویت حافظه، افزایش علم و آگاهی، فن بیان و مسیریابی صحیح زندگی از برنامه‌هایی است که طی هفته جاری انتظار می‌رود با توسعه فرهنگی رقم بخورد و انتخاب کتاب سال طی اطلاع‌رسانی قبلی نویسندگان استان انجام خواهد یافت.

لازمه تلاش مضاف برای آشتی مردم با کتاب

رئوف موسوی افزود: در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه کتابخوانی با ایجاد شرایط لازم برگزاری محافل نقد و بررسی کتاب، کتاب‌های صوتی و اینترنتی و آشتی با کتاب در دستور کار قرار گرفته و هدف این است تا تغییراتی در پارامترهای فرهنگ مطالعه به وجود آید و بتوانیم درصد فراوانی کتاب را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بازاریابی برای عرضه محصولات فرهنگی همچون کتاب در استان جوابگو نبوده و بهتر است به جای آن نسبت به برگزاری نمایشگاه فصلی، استانی و شهرستانی به صورت مستمر اقدام گردد.

موسوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز نسبت به ایجاد پنج کافه شهری در مسیرهای پرتردد شهر اقدام شده و در مناطق حاشیه‌نشین نیز در صورت رغبت و اقبال عمومی حمایت‌های لازم برای ایجاد ایستگاه‌های فرهنگی اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه ترویج كتاب و كتابخوانی در جامعه اسلامی ما واجب است، خاطرنشان كرد: همه نهادهای مختلف باید در احیا و فرهنگ سازی مطالعه همكاری نمایند تا كتاب به عنوان یك نیاز اساسی مورد اهتمام قرار بگیرد؛ زیرا كتابخوانی فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا می دهد.
معاون فرهنگیارشاد اردبیل در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: نهضت كتابخوانی بهترین راهكار برای گسترش فرهنگ مطالعه است و دراین راستا نیاز است همه دست به دست هم داده و ضمن تقویت كتابخانه ها، بحث كتاب و كتابخوانی را نیز در تمام عرصه های جامعه به صورت عملی مطرح كنند