تایماز نیوز _ پروین حسینی| در شرایطی که کشور عزیزمان با تجاوز آشکار رژیم غاصب صهیونیستی مواجه شده، طبیعی است که جامعه احساس نگرانی، خشم و حتی ناامیدی کند، اما تجربه تاریخی ملت ایران ثابت کرده که عبور از بحران‌ها با تکیه بر امید، همبستگی و ایستادگی برآمده از عقلانیت ممکن است.

اما چگونه می توان در این شرایط حساس، روحیه امید را تقویت و شدت آسیب‌های روانی و اجتماعی را کاهش داد تا از این گذر مهم تاریخی هم به سلامت رد شد؟!

اولین مولفه، گفت‌وگو و همدلی اجتماعی است که با ایجاد فضای گفت‌وگو در خانواده، جمع‌های دوستانه و اماکن عمومی به مردم اجازه می‌دهد تا احساسات خود را بیان کرده و حس تنهایی و ترس را کاهش دهند.

اطلاع‌رسانی واقع‌بینانه و مثبت مولفه دوم در این زمینه است که رسانه‌ها و فعالان اجتماعی باید ضمن بیان واقعیت‌ها؛ دستاوردها و نقاط قوت کشور را نیز برجسته کنند تا تصویر امیدبخشی از آینده ارائه گردیده و مردم اسیر سیاه‌نمایی و شایعات نشوند.

گام بعدی حمایت از فعالیت‌های جمعی و داوطلبانه است. مشارکت در کمک‌رسانی یا پروژه‌های اجتماعی، حس مفید بودن و تعلق را تقویت نموده و به کاهش اضطراب جمعی کمک می‌کند.

اما آموزش مهارت‌های روانی نیز در جای خود اهمیت دارد. آموزش مهارت‌هایی مانند مدیریت استرس، تاب‌آوری و خودمراقبتی، به ویژه از طریق رسانه‌ها، مدارس یا جمع های کوچک و بزرگ، می‌تواند به سلامت روان جامعه کمک کند.

همواره مشارکت و نقش‌آفرینی مردم در رخدادها؛ باعث سعادت جامعه شده است. در شرایط کنکنی هم باید با رفتارهایی مناسب آن را تقویت کرد.

وقتی مردم احساس کنند صدایشان شنیده می‌شود و در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند، امید و انگیزه بیشتری برای مقابله با مشکلات پیدا می‌کنند.

همچنین ترویج دستاوردها و موفقیت‌ها هم در مدیریت بحران ها موثر است. معرفی پیشرفت‌های علمی، فناوری و اجتماعی کشور، به ویژه برای نسل جوان، می‌تواند امید به آینده را تقویت کند و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد.

در پایان امید نه یک شعار، بلکه یک استراتژی ملی برای عبور از بحران‌ها است.

هر یک از ما می‌توانیم با رفتار مسئولانه، حمایت از یکدیگر و ترویج نگاه مثبت، سهمی در آرامش و پویایی جامعه داشته باشیم.