مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل از پایان مهلت ثبت کشت قراردادی در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای آذرماه تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی این استان در سامانه هوشمند کشت قراردادی به ثبت رسید.

به گرارش تایماز نیوز / علی نوبخت اظهار کرد: تاکنون چهار هزار و ۱۱۹ کشاورز در قالب ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی، اطلاعات خود را در سامانه کشت قراردادی ثبت کردند و امیدواریم تا نیمه اول بهمن ماه ثبت اطلاعات به شکل کامل انجام شده و مراحل کشت در اراضی آبی اجرا شود.

وی افزود: هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند با مراجعه به سامانه مورد نظر از طریق نرم‌افزار تعریف شده اطلاعات خود را در پهنه زراعی ثبت کرده و در قالب کشت قراردادی تفاهمنامه‌ای را با جهاد کشاورزی به امضا برساند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل ۵۵ هزار هکتار اراضی حاصلخیز آبی وجود دارد افزود: بخشی از این اراضی به کشت گندم آبی اختصاص می‌یابد که از اول آذرماه در قالب کشت قراردادی ثبت اطلاعات کشاورزان در حال انجام است.

نوبخت رویکرد اصلی دولت را حمایت از کشاورزان برای توسعه کشت گندم با نرخ مصوب اعلام کرد و گفت: در کشت قراردادی به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه بیشتر نیز به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به مشوق‌های کشت قراردادی برای کشاورزان استان اظهار کرد در مرحله اول کود فسفات و ازت با ۵۰ درصد قیمت واقعی به کشاورزان عرضه می‌شود و هیچ مبلغی از کشاورزان دریافت نشده بلکه در زمان برداشت محصول، تسویه‌ حساب انجام خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل اضافه کرد: در زمان برداشت محصول گندم اگر نرخ بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ حساب کنند.

نوبخت با بیان اینکه استان اردبیل در تولید گندم با وجود خشکسالی جایگاه نهم را دارد افزود: در زمان ترسالی این استان در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده و در زمان خشکسالی این جایگاه به نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

وی درباره آخرین وضعیت تأمین آرد بر نانوایی‌های استان افزود: هیچ کمبودی در تأمین آرد وجود ندارد و حتی بالاتر از سرانه مصرف آرد در استان، نیازمندی‌های استان تامین می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با اشاره به تشدید نظارت بر نانوایی‌های استان افزود: دستگاه‌های مربوطه بر نحوه پخت و عرضه نان در نانوایی‌ها نظارت می‌کنند و سعی بر این است تا با همکاری کارخانه‌های آرد، کیفی‌ترین آرد در اختیار نانوایی‌ها قرار داده شود.

به گزارش ایرنا کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده نوع خاصی از محصول شامل غلات و دانه‌های روغنی را کشت می‌کنند.

بر مبنای این قرارداد کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و پس از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای این نوع کشت است.

  • منبع خبر : ایرنا