معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اصلاح سبک زندگی راهکاری مهم برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است که باید جدی گرفته شود.

پوکی استخوان

 

 

 

به گزارش تایماز نیوز، دکتر محمد جعفرزاده اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان همه مردم می‌توانند با داشتن سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی مناسب و غنی از کلسیم، مصرف ویتامین D و انجام تمرینات ورزشی منظم برای تحمل وزن و ورزش‌های استقامتی بویژه از دوران نوجوانی در جهت استحکام بافت استخوان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ اکتبر با عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده افزود: بیماری پوکی استخوان بیماری شایع متابولیک استخوان‌ها می‌باشد که به علت کاهش توده استخوانی رخ داده و در بین افراد بالای ۵۰ سال در سراسر جهان، از هر سه زن و از هر پنج مرد یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را در طول عمر باقیمانده خود تجربه خواهند کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: این بیماری علایم قابل توجهی ندارد و به‌عنوان بیماری خاموش شناخته می‌شود و از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به شکستگی خود به خود استخوان‌ها با کمترین ضربه اشاره کرد که به میزان بالایی در گردن ران و لگن و ستون مهره‏‌ها ایجاد می‌شود.

وی عوامل زمینه‌ساز این بیماری را بالا رفتن سن، عدم تحرک، رژیم غذایی فاقد کلسیم، مصرف برخی داروها مانند کورتیکو استروئید، مصرف دخانیات، به میزان مناسب در معرض نور خورشید قرار نگرفتن و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیکی دانست.

دکتر جعفرزاده با بیان اینکه خانم‌ها به میزان بالاتری نسبت به آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری در خانم‌ها به دوره یائسگی مربوط می‌شود.

در ایران هفته‌ای با عنوان هفته ملی پوکی استخوان نامگذاری و در همین راستا پویشی همگانی در کشور از ۲۶ مهرماه تا ۲ آبان ماه با شعار “برای سلامتی خود قدم برداریم” شروع شده است. ایرنا

 

  • منبع خبر : ایرنا