مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: تا کنون بالغ بر ۲۷ هزار و ۱۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران این استان پرداخت شده و بقیه مطالبات هم تا پایان شهریور ماه به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.
تایماز نیوز /  علی نوبخت  اظهار کرد: خرید گندم از ۱۶ خردادماه در این استان شروع شده و تاکنون ۲۶۸ هزار و ۵۹ تن گندم به ارزش ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از گندمکاران استان خریداری شده است.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل درباره پرداخت مابه التفاوت بهای گندم افزود: کشاورزانی که تا پنجم تیرماه گندم خود را ضمن ثبت در سامانه تحویل مراکز خرید داده‌اند، بهای گندم خود را با قیمت ۱۰۵ هزار ریال دریافت کردند و مابه‌التفاوت آن را هم به‌زودی دریافت خواهند کرد.

وی اظهار کرد: قیمت تضمینی گندم ۱۵۰ هزار ریال با محاسبه ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت تعیین شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

نوبخت با اشاره به روند افزایشی خرید گندم از گندمکاران استان اردبیل در پنج سال اخیر گفت: خرید گندم در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۹۷ هزار تن، سال ۱۳۹۹به میزان ۲۱۲ هزار تن، سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۹ هزار تن، سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۵۲ هزار تن و امسال هم از اول برداشت تا کنون ۲۶۸ هزار تن از کشاورزان استان ثبت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با اشاره به وقوع خشکسالی در استان طی سال‌های اخیر گفت: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

  • منبع خبر : ایرنا