مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف غار پیش از تاریخ در خانه‌سر اشکور رودسر خبر داد. 

تایماز نیوز به‌گزارش  گیل فام / ولی جهانی صبح چهارشنبه با بیان مطلب فوق افزود: این غار باستانی در ۷۰ کیلومتری شهر رودسر قرار گرفته است و برای نخستین بار توسط پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی استان گیلان مستقر در پایگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه طول لات مورد شناسایی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اظهار کرد: بر اساس مشاهدات نخستین کارشناسان، طول این غار ۱۵ متر، عرض آن ۱۲ متر و ارتفاع غار که نقاط بسیار عمیقی دارد حدود ۸ متر است.

او ادامه داد: غار کشف شده کاملا مشرف به روستا است و دامداران معمولا از این غار در مواقعی از سال که بارندگی فراوان است بویژه در فصل بهار از آن بعنوان مامن و پناهگاه خودشان استفاده می کنند .

جهانی افزود: بر اساس شواهد، بالغ بر هزاران هزار سال این غار بعنوان مامن و پناهگاهی برای دامداران این منطقه بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: بر اساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته قدمت غارکشف شده به دوره پیش از تاریخ تخمین زده شده است که با کاوش‌های باستان شناسی که در آینده صورت خواهد گرفت می توان تاریخ و قدمت دقیق تری برای این غار باستانی نشان داد.

او بیان کرد: نزدیک به ۱۱۵ غار در گیلان شناسایی شده است که ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است و رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها هستند.

جهانی افزود: غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل ها است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین المللی دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاه‌های فرانسه، مجلات تخصصی باستانشناسی و زمین شناسی ایران چاپ شده و همچنین این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش‌های تخصصی ایران منتشر شده است.

شایان ذکر است بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.