همزمان با سراسر کشور؛

طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی دامهای کاشمر آغاز شد

  پرینت
طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی دامهای کاشمر آغاز شد
شناسه خبر : 14231 | تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۲۹ | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر گفت: طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین همزمان با سراسر استان از ابتدای مردادماه در کاشمر آغاز شد و پیش بینی می شود بیش از 70 درصد دام سبک و 90 درصد دام سنگین جمعیت دامی واکسینه شوند.

تایماز نیوز| رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر در گفت‌گو با خبرنگار ترشیز خوان؛ از آغاز طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی دام‌های شهرستان خبر داد و گفت: این طرح در دام‌های سبک و سنگین همزمان با سراسر استان از ابتدای مردادماه آغاز شده است.

دکتر سعید خانزاده افزود: در این طرح پیش بینی می شود بیش از ۷۰ درصد دام سبک و ۹۰ درصد دام سنگین جمعیت دامی در شهرستان کاشمر واکسینه شوند.

وی بیان داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار مسری در دام‌های سبک شامل گوسفند و بز و دام سنگین شامل گاو و گوساله است که درصورت شیوع، خسارات اقتصادی سنگین به این صنعت وارد کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر با بیان اینکه یکی از روش‌های کنترل و مبارزه با بیماری تب برفکی، واکسیناسیون سراسری و همزمان آن در دام‌های هدف می‌باشد گفت: این فاز از ابتدای مرداد ماه سال جاری با بهره‌گیری از توان اکیپ های بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی و به صورت کاملاً رایگان در سراسر استان آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

وی تبیین کرد: واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد و در این فاز دام موجود در تمامی روستاها، تحت پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار می‌گیرند.

خانزاده با بیان اینکه این بیماری یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است خاطرنشان کرد: ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است و کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

وی در پایان یادآور شد: واکسیناسیون به موقع دام ها، خودداری از هرگونه نقل و انتقال دام بدون مجوز از شبکه دامپزشکی، جلوگیری از ورود دام آلوده، جدا کردن و مداوای دام های آلوده و دفن بهداشتی لاشه های آلوده، رعایت کلیه دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و ضدعفونی مستمر جایگاههای دام با سود دو درصد و سایر ضدعفونی کننده های موثر از جمله  راهکارهایی است که برای کنترل این بیماری تاکید می‌شود.

خبرنگار: حوریه صادقی زیرک آباد

برچسب ها
اخبار مشابه
عملیاتی شدن حذف کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه های زنجیره ای جانبو/ فروشگاه ها در حال تکمیل زیرساخت‌های خود برای حذف توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی هستند
فراخوان چهل‌ويکمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران منتشر شد
۹ واحد صنعتی کاشمر به چرخه تولید بازگشت
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.