معاون روابط کار وزارت کار: ظرفیت اردبیل در توسعه صنعت نقش قابل توجه و بسیار حائز اهمیتی دارد.

به گزارش تایماز نیوز به نقل از روابط عمومی گروه کارخانجات سبلان پارچه اردبیل، علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت کار در جلسه‌ای با مدیران اجرایی کارخانجات سبلان پارچه اردبیل با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،  نائب رئیس اتاق بازرگانی استان و هیئت همراه اظهار داشت: ظرفیت اردبیل در توسعه صنعت نقش قابل توجه و بسیار حائز اهمیتی دارد و امری لازم و ضروری است تا از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده شود.
وی افزود: ده‌ها هزار میلیارد تومان اعتبار برای رسیدن به نقطه مطلوب در کارخانجات مورد نیاز بوده که بایستی با سرمایه‌گذاری‌های کلان و قابل توجهی که برای کارخانجات سبلان پارچه اردبیل مد نظر است بتوانیم در این راستا موفق عمل کرده و به تمامی اهداف خود برای تحقق شعار سال و توسعه برنامه‌های اقتصادی جامه عمل بپوشانیم.
داشتن ثبات مدیریتی لازمه ادامه حیات سبلان پارچه
بهروز رحیم‌زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز در ادامه اظهار داشت: سبلان پارچه از زمان تاسیس تاکنون با تغییرات و تحولات اساسی مدیریتی، عدم تقویت کارفرما، تربیت صنعت نساجی و سوءمدیریت مواجه بوده و در پی آن مشکلات عدیده‌ای پیش آمده که در نهایت منجر به ورشکستگی شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر این کارخانجات با ظرفیت خیلی پایین‌تر از حد واقعی اجاره داده می‌شد، تا زمانی که در اواخر دو سال گذشته با ورود صاحب کارخانه تحت عنوان مدیریت جدید، برگ جدیدی در کارخانه رقم خورد و مشکلات کارخانه چندین‌برابر شد.
به گفته وی در آن شرایط نابسامان که کارگران چند ماه بدون حقوق و بیمه ماندند، هیئت حمایت از صنایع وارد عمل شد تا کارخانجات سبلان پارچه با مدیریت بهتر و توانمند اداره شود.
رحیم‌زاده افزود: طبق مدیریت قابل قبول کنونی، اگر بتوانیم فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم و به ظرفیت اشتغال ۵ هزار نفری در کارخانجات برسیم، استفاده از حداکثر توان اشتغال‌زایی در استان رقم خواهد خورد چرا که این کارخانجات از لحاظ سخت‌افزاری دارای امکانات اساسی بوده و در صورت امکان با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.
وی ضمن درخواست از معاون وزیر کار در ارتباط با وضعیت مدیریتی و همکاری همه‌جانبه نیز گفت: خواهشمندیم از لحاظ ثبات مدیریتی برنامه‌ریزی اساسی در دستور کار باشد تا بتوان هر چه سریع‌تر کارخانجات را از بلاتکلیفی خارج نموده و با تعیین تکلیف مدیریت ثابت و توانمند، فعالیت کارخانجات به وضعیت پویا و فعال برسد چرا که بزرگ‌ترین کارخانجات نساجی خاورمیانه نباید قربانی بلاتکلیفی مدیریت شود.
عدم ثبات مدیریتی دلیل اصلی عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران
آقای محمدباقر حاجی‌محمدی، مدیراجرایی هیئت حمایت از صنایع کارخانجات نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: استهلاک دستگاه‌های کارخانجات و نبود سرمایه در گردش یکی از مشکلات اساسی در کارخانجات محسوب می‌شود که به همین منظور با تامین ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف شود.
حاجی‌محمدی گفت: برخی مشکلات همچون تهیه پنبه به دلیل بدنامی کارخانجات و سبقه نامناسب مدیریتی همچنان دست و پا گیر کارخانجات است که تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته اما انتظار می‌رود برای حل مشکلات موجود، اقدامات اساسی در دستور کار باشد.
به گفته مدیراجرایی کارخانجات عمده مشکلی که یکی از تهدیدات مهم این کارخانه محسوب می‌شود عدم ثبات مدیریتی بوده که سبب آزار و عقب‌نشینی سرمایه‌گذار می‌شود و این مسئله باید هر چه سریع‌تر حل و فصل شود.
حاجی‌محمدی تصریح کرد: مشهود است که صاحب کارخانه به دنبال حاشیه‌سازی است چرا که رسیدن به ظرفیت ۵ هزار نفر نیازمند دسترسی به بازار بین‌المللی، داشتن سرمایه در گردش و اورهال کردن دستگاه‌ها است تا بتوان به ظرفیت واقعی کارخانجات دست یافت.
ایشان در پایان گفت: بدون شک در صورتی که برنامه‌ریزی برای حل مشکلات موجود محقق شود اشتغال‌زایی بیشتر و اساسی در استان محقق خواهد شد.
تلاش هیئت حمایت از صنایع سرپا ماندن سبلان پارچه است
حسین پیرموذن نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های دکتر رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت کار در هشت سال اقدامات هیئت حمایت از صنایع اظهار داشت: ابتدا ورود هیئت حمایت از صنایع با برخی از شائبه‌ها روبه‌رو بود اما ورود این هیئت برای پیشبرد فعالیت‌های کارخانجات کمک شایانی به حل مشکلات اساسی کارخانجات نمود.
وی ضمن اشاره به اقدامات خوب مدیریت جدید نیز گفت: صنعتی بودن استاندار اردبیل یکی از دلایل ورود هیئت حمایت از صنایع در این کارخانجات بوده که با تلاش‌های به عمل آمده، این کارخانجات مورد حمایت و تحت پوشش قرار گرفت و خوشبختانه با حداقل‌ترین هزینه‌ها این کارخانجات احیا شد.
پیرموذن افزود: همکاری و مشارکت صنفی با ۶۰۰ پرسنل کف خیابان و بیش از ۳۰۰ نفر پرسنل ترک کار شورای تامین را تحت فشار قرار داد و به همین منظور تمهیدات لازم برای سرمایه‌گذاری به عنوان سرمایه‌گذار کارخانجات طبق مزایده و شرایط مساعدتر انجام یافت.
به گفته وی سرمایه در گردش، پرداخت حقوق، مالیات و سودماهانه چند میلیارد تومانی برای بازگشت کارگران به کارخانجات انجام یافت که در حال حاضر با دعوت به کار کارگران اخراج شده در ۶ ماه گذشته این مشکل تا حد امکان در کم‌ترین زمان ممکن برطرف شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: هم‌اکنون براساس قانون، بانک تجارت در حال تملک کارخانجات است که در مجموع از هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کارخانه قیمت مصوب اعلام شده و مابقی نیز در هوا است.
وی افزود: در صورتی که بانک تجارت با مدارک تملک نیز پای کار بیاید بایستی نسبت به عدم توقف کارخانه و بازسازی مجدد اقدامات لازم را انجام دهد تا شورای تامین شرایط لازم را از هیئت حمایت و درخواست بازگرداندن اعتبارات به خزانه را بکند که به نظر بنده امکان‌پذیر نخواهد بود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: از طرفی برای تحقق این مهم ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که باید بانک تجارت آن را پرداخت نماید ولی به دلایل مختلف این اقدام شدنی نخواهد بود و به همین منظور نباید اجازه دهیم مدیریت کارخانه براساس دیدگاه بانک ادامه یابد چرا که این اقدام نگران کننده و به ضرر کارگران خواهد بود.
پیرموذن خاطرنشان کرد: روش کار برای حل مشکلات موجود در این زمینه باید به گونه‌ای باشد تا از ظرفیت سرمایه‌گذاران بیشتری بهره‌گیری شود چرا که برخی کارشکنی‌ها و عدم هماهنگی‌ها از سوی سرمایه‌گذار قابل مشاهده است.
به گفته پیرموذن سبلان پارچه در حال حاضر در ید اختیار دولت است و تاکنون استاندار به همراه هیئت حمایت از صنایع به دنبال حل مشکلات هستند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: به لحاظ عدم اهلیت و مدیریت بدهی، شرایط به حدی رسیده که جبران‌ناپذیر شده و مشکلات به چندین برابر افزایش یافته است، ولی همیشه هیئت حمایت از صنایع در تلاش است تا کارخانه از کار نیفتاده و روی پای خود بایستد.
وی گفت: ارائه تسهیلات سرمایه‌گذاری در این مجموعه باید راه بهتری برای خود پیدا کند، واحدها به چندین سرمایه‌گذار واگذار شود و از طرفی پرداخت بدهی بیمه تامین اجتماعی، تعهد به بازنشستگان و بیکاران محقق شود که تمام تلاش ما نیز برای احیای کارخانه و این صنعت با همین منطق مد نظر است.
پیرموذن افزود: جلوگیری از استهلاک دستگاه‌ها و overhaul کردن طبق قانون بر عهده هیئت حمایت از صنایع نیست و عملا از وظایف قانونی خارج است در حالی که برای ارتقای وضعیت موجود نیازمند این مهم هستیم.
وی ضمن تقدیر و تشکر ویژه از مدیران اجرایی کارخانجات نیز گفت: اقدامات انجام یافته و نشاندن لبخند رضایت بر لبان کارگران موضوعی است که نباید مورد بی‌توجهی واقع شود و باید در این زمینه با همراهی مدیران بتوانیم از بروز مشکلات و مسائل جلوگیری به عمل آوریم.
گفتنی است؛ علی‌حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت کار با هیئت همراه جهت بازدید از کارخانجات سبلان پارچه اردبیل در محل کارخانجات حضور یافتند.

سبلان پارچه ۰