دومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی در سال ۱۴۰۲ با حضور مسئولان قضایی استان، مدیران و مسئولان استانی متولی امر و ارتباط ویدئو کنفرانس با روسا و دادستان های حوزه های قضایی استان برگزار شد.

تایماز نیوز | به گزارش اداره رسانه و روابط عمومی دادگستری استان اردییل، حجت الاسلام و المسلمین کثیرلو رئیس کل دادگستری استان در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، با تاکید بر اینکه باید دستگاه های اجرایی در انجام وظایف ذاتی خود مصمم تر و قاطعانه تر عمل نمایند تصریح کرد: در بحث ساخت و ساز ها و مستحدثات غیر قانونی هیچگونه مسامحه و چشم پوشی متصور نیست و هر گونه ساخت و ساز های غیر مجاز در بدو اقدام و تاسیس باید سریعاً قلع و قمع گردد.
وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت های خوبی از طریق مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال در صدور اسناد تک برگی ایجاد شده است ، از عموم زارعین و کشاورزان خواست تا از این فرصت ایجاد شده در اخذ سند تک برگی برای زمین های کشاورزی نهایت استفاده را ببرند.
مقام عالی قضایی استان با اشاره به همکاری خوب و مطلوب مابین مجموعه های قضایی ، اجرایی و انتظامی استان اظهار داشت: مسلماً از طریق ایجاد تعاملات خوب و بیش از پیش بسیاری از مشکلات از طریق استفاده از ظرفیت های قانونی دستگاه ها قابل حل است .
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در راستای انجام وظایف و رسالت های ذاتی خود در امر دفاع از حقوق بیت المال با مخربین، متصرفین اراضی ملی و منابع طبیعی مطابق با قانون به شدت برخورد می کند ، تاکید کرد: پس از قلع و قمع و رفع تصرف اراضی باید دستگاه های صاحب اراضی در امر صیانت از اراضی رفع تصرف شده اهتمام جدی تری داشته باشند که در غیر اینصورت سهل انگاری مدیران و مسئولان به منزله ترک فعل تلقی شده و با متخلّف در هر جایگاه و سمتی که داشته باشد برخورد قانونی خواهد شد.
رئیس کل دادگستری استان همچنین انشعابات غیر مجاز چاه های آب را تهدیدی جدّیِ آبی استان دانست و تاکید کرد : باید همه چاه های غیر مجاز پلمپ شده و برداشت آبی باید در سطح مجوز های داده شده باشد.
حجت الاسلام کثیرلو با اشاره به تخلفات فراوان بنگاه های معاملاتی غیر مجاز و به تبع آن تشکیل پرونده های متعدد در محاکم قضایی تصریح کرد: همه بنگاه های معاملاتی املاک و خودرو در سراسر استان دو ماه فرصت دارند تا نسبت به اخذ مجوز قانونی فعالیت اقدام نمایند ، در غیر اینصورت نسبت به پلمپ واحد صنفی اقدام خواهد شد و دادستان های حوزه های قضایی نیز مکلّف هستند این موضوع را به جد از مجموعه های مرتبط پی گیری نموده و دستورات لازم قضایی را صادر نمایند.
وی در پایان یاد آور شد آگاه سازی و اطلاع رسانی از تبعات تخریب اراضی ملی و منابع طییعی به مردم از طریق ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی، استفاده از ظرفیت های بسیج مردمی و نیز بهره مندی از تکنولوژی های نوین در پایش تصویری اراضی می تواند در کمک به پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی بسیار مثمر ثمر باشد.
ارایه گزارش مدیران و مسئولان حاضر و بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع از دیگر برنامه های این جلسه بود.