خان محمدی در برنامه زنده تلویزیونی صف اول؛

صنعتی‌سازی ، سبک سازی و سریع سازی مدارس /مدرسه‌سازی با نگاه به آینده / خدا حافظی با بخاری های نفتی پرخطر

  پرینت
صنعتی‌سازی ، سبک سازی و سریع سازی مدارس /مدرسه‌سازی با نگاه به آینده / خدا حافظی با بخاری های نفتی پرخطر
شناسه خبر : 10430 | تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰:۴۹ | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در برنامه زنده شبکه خبر گفت: با تامین و تزریق به موقع اعتبارات دولتی برای نوسازی و به‌روزرسانی تاسیسات گرمایشی مدارس کشور، از بروز چالشی جدی برای ده‌ها هزار دانش‌آموز در روزهای سرد زمستان پیشگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری تایمازنیوز ، حمیدرضا خان محمدی شامگاه شنبه -۲۴ دی- در برنامه زنده تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر اظهار کرد: با توجه به این‌که امسال مدارس پس از دو سال تعطیلی کرونایی بازگشایی شدند، یکی از مسائلی که باید به آن توجه می‌شد بازبینی و بررسی تاسیسات گرمایش مدارس به ویژه در مناطق سردسیر بود که به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

وی افزود: پیگیری‌های فراوانی انجام شد تا بازبینی از تاسیسات گرمایشی مدارس به ویژه در مناطق سردسیر انجام شود و پس از انجام این بررسی‌ها، دولت مبلغی را به این موضوع اختصاص داد. بر همین اساس نیز آبان امسال برای به‌روز‌رسانی سیستم‌های گرمایشی کلاس‌ها، مبلغ ۷۲۵ میلیارد تومان بین ادارات کل نوسازی مدارس توزیع شد که با این اعتبار تاسیسات گرمایشی ۱۴ هزار کلاس بهسازی شد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در همین راستا یک سری اقدامات ضروری و فوری نیز انجام شد. برای نمونه در یکی از مناطق سردسیر بروجرد طی هفت روز و پیش از شدت گرفتن سرما، سامانه استاندارد گرمایشی اجرا شد. اگر این پیش‌بینی و تزریق به موقع بودجه اتفاق نمی‌افتاد این روزها چالش مهمی در مدارس داشتیم.

حذف کامل بخاری‌های نفتی / ۴۹ هزار کلاس نیازمند استانداردسازی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان این‌که در حال حاضر ۹۱ درصد کلاس‌های درس کشور دارای گرمایش استاندارد هستند، اظهار  کرد: در حال حاضر ۴۹ هزار کلاس در سراسر کشور داریم که باید استانداردسازی سیستم گرمایش در آن‌ها انجام شود. البته این به معنای استفاده از بخاری‌های نفتی پرخطر در این کلاس‌ها نیست. بلکه باید به گرمایش استاندارد مجهز شوند.

وی افزود: با توجه به راه‌اندازی قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش، رفع مشکلات فوری و موردی کلاس‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت این قرارگاه نیز در دستور کار قرار دارد.

خان‌محمدی گفت: برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای تکمیل استانداردسازی تاسیسات گرمایشی کلاس‌های باقیمانده انجام شده و اگر طبق برنامه ریزی اعتبارات در زمان مناسب تزریق شود، تا پایان دولت سیزدهم استانداردسازی تاسیسات گرمایشی کلاس‌ها تکمیل می‌شود.

مدرسه‌سازی با نگاه به آینده

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بخشی از این گفت‌وگو به ضرورت مدرسه‌سازی با نگاه به آینده اشاره و تاکید کرد و افزود: وقتی مدرسه‌ای می‌سازیم باید دست‌کم ۵۰ سال مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین لازم است به نیازهای آموزشی نسل‌های بعدی نیز در ساخت مدرسه توجه شود که این نکته در مدرسه‌سازی‌ها تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در دولت سیزدهم وزارت آموزش و پرورش نگاهی ویژه به این موضوع دارد و معتقدیم برای تحقق این هدف باید از فعالیت‌های محدود به چارچوب اداری فاصله بگیریم و به دانش مراجعه کنیم. بر همین اساس نیز رویدادی با عنوان «مدارس آینده» را با مشارکت بنیاد برکت برگزار کردیم تا ایده‌های واحدهای دانش‌بنیان برای به کارگیری فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف مدارس اعم از محتوایی و زیرساختی را گردآوری و بررسی کنیم.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پس از انتشار فراخوان این رویداد، ۱۱۰ ایده به دبیرخانه فرستاده شد که نهایتا ۱۰ طرح منتخب و صاحبان ایده‌های برتر تجلیل شدند. قرار است با این هدف که فناوری‌ها وارد مدارس ما شوند، از طرح‌های برتر این رویداد حمایت کنیم تا در مدارس مورد استفاده قرار بگیرند.

خان‌محمدی افزود: با استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف مدارس از جمله ساختمان و همچنین در حوزه آموزش تحولات خوبی ایجاد کرد. این رویداد قرار است سالانه برگزار شود و طرح‌های برتر در ساخت مدارس به کار گرفته شوند تا به الگویی مناسب و مدرن از مدارس ایرانی-اسلامی برسیم.

صنعتی‌سازی ، سبک سازی و سریع سازی مدارس

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به برنامه‌ریزی برای سوق دادن فرآیند ساخت مدارس به سمت سازه‌های صنعتی و سبک، گفت: خروج از فرآیند ساخت‌وساز سنتی مدارس به سمت مدرن‌سازی و صنعتی‌سازی بناها در درجه نخست به فرهنگسازی و سپس به اعتبار نیاز دارد. در این مسیر اگر همکاری بین دستگاه‌های مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود طبیعتا سرعت اجرای این قبیل مدرسه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

خان‌محمدی افزود: در حال حاضر برای ساخت ۶۴ مدرسه سبز در کشور برنامه‌ریزی شده و ۲۸۰ مدرسه نیز صنعتی‌سازی شده است. برنامه‌هایی برای ساخت مدارس صنعتی‌ساز، سبک و سریع نیز در نظر داریم که در این زمینه با مجموعه‌های مختلفی رایزنی کردیم و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما ۳۱ شهرستان داریم که سرانه فضای آموزشی‌شان کمتر از ۳ متر مربع است. استفاده از سازه‌های صنعتی طبق نقشه‌ها و استانداردهای مد نظر مدرسه‌سازی می‌تواند به سرعت این خلاءهای آموزشی را برطرف کند. در سفر اخیر رئیس‌جمهور محترم به شهرستان بهارستان دستور ساخت ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه توسط ایشان صادر شد که برای تسریع در ساخت این مدرسه‌ها می‌توان از سازه‌های صنعتی بهره گرفت.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این زمینه با مجموعه‌های مجری ساختمان‌های صنعتی‌ساز گفت‌وگو کردیم. اعلام کردند در صورت تامین اعتبار می‌توانند طی کمتر از سه ماه مدارس را با معماری مد نظر سازمان نوسازی تحویل دهند.

شش درصد مدارس تخریبی و نیاز ۱۳ درصد مدارس به مقاوم‌سازی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به ضرورت مقاوم سازی بخشی از کلاس‌های درس در کشور اظهار کرد: حدود ۱۳ درصد مدارس ما به مقاوم سازی نیاز دارد و ۶ درصد مدارس معادل ۳۳ هزار کلاس درس هم تخریبی هستند. اعتبار به روز مورد نیاز برای بازسازی این کلاس‌ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

خان‌محمدی افزود: مقاوم‌سازی برای ما به ویژه در کلان‌شهرها یک اولویت جدی است. زیرا هم زمان برای ایجاد یک کلاس مناسب مدیریت می‌شود و هم این که بافت موجود در منطقه از بین نمی‌رود و مدارس پس از بهسازی و تجهیز با همان سیمای قبلی در محیط پابرجا می‌مانند.

وی بر لزوم به‌روز شدن شیوه‌های مقاوم‌سازی مدارس در کشور تاکید کرد و گفت: نسخه‌هایی که مهندسان ایرانی برای مقاوم‌سازی تعریف کردند و به کار گرفتند منحصربه‌فرد است. اما مدتی است که فناوری مقاوم‌سازی ما به روزرسانی نشد. اگر فناوری‌های نوینرا وارد مقاوم‌سازی کنیم سرعت و کیفیت کار بیشتر می‌شود.

معماری ایرانی اسلامی مدارس

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش توجه به هویت ایرانی-اسلامی در طراحی و ساخت مدارس را یکی از الزامات مهم مدرسه‌سازی برشمرد و گفت: در مدرسه‌سازی باید به سمتی حرکت کنیم که ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی دارای هویت معماری مناسب و مرتبط با هر منطقه باشند. قرار نیست در مدرسه‌سازی فقط اتاق‌ها و ساختمان‌هایی ساخته شود که ماهیت و هویتی از نظر فرهنگ معماری نداشته باشند.

خان‌محمدی افزود: اخیرا برای گام برداشتن در حوزه معماری مدارس، همایشی با عنوان «مدارس ایرانی-سالامی» برگزار کردیم. اسفند امسال قرار است مجددا این جشنواره برگزار شود که در نهایت ۱۴ طرح برتر حمایت می‌شوند تا مدارسی بر اساس این طرح‌ها ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: الگوسازی ۲۸ مدرسه با معماری ایرانی-اسلامی آغاز شد و قرار است در دهه فجر امسال ۱۰ مدرسه به عنوان الگوهای مدرسه‌سازی با معماری ایرانی-اسلامی به بهره‌برداری برسند. ضمن این‌که در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای در این زمینه نیز هستیم. یکی از شاخص‌ترین این مدارس با معماری ایرانی-اسلامی نیز دهه فجر قرار است در ساری گشایش یابد.

تعهدکم سابقه ۴۶۰۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز

خان‌محمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان همراهی خیرین مدرسه‌ساز و نقش این گروه در افزایش زیرساخت‌های آموزشی کشور گفت: خیرین یاران اصلی و شریک ۵۰ درصدی ما در مدرسه‌سازی هستند که معمولا پیش‌تر و بیشتر از بخش دولتی در این زمینه فعالیت دارند. پارسال خیرین گرامی ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند و دولت هم در کنار این همراهی ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: از شهریور امسال که بیست‌و‌چهارمین دوره جشنواره خیرین مدرسه‌ساز برگزار شد تا کنون خیرین ۴هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند. ضمن تشکر از تمامی استان ها تنها دراصفهان که پنجشنبه گذشته جشنواره خیرین برگزار شد  ۷۰۰ نفر از خیرین حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند. پیش‌بینی ها این است که در صورت برگزاری جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز تا پایان سال حدود ۸ هزار میلیارد تومان تعهد توسط خیرین داده شود.

وی با تاکید بر این‌که نگاه بخش دولتی به خیرین مادی نیست، خاطرنشان کرد: فرهنگ کار خیرین است که برای ما اهمیت دارد. سازمان نوسازی مدارس نیز باید برای خیرین تسهیل‌گری کند. ما قدردان همراهی‌های همه خیرین و مشارکت‌کنندگان این عرصه که در هر اندازه‌ای و به هر شکلی سازمان نوسازی را همراهی کردند هستیم و تلاش می‌کنیم که در تسهیل‌گران حضور و فعالیت خیرین مدرسه‌ساز باشیم.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حوزه ریاست وروابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور
برچسب ها
اخبار مشابه
جلو ساخت و ساز در حریم شورابیل گرفته شد/از حساسیت مردم تشکر می کنم
تخفیف ۱ تا ۹ میلیون به هنرکارتی‌ها برای ثبت‌نام در دوره‌های هنری و سینمایی
نمره مردودی مسئولین فرهنگی در ترویج و اعتلای عفاف و حجاب
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.