مدیرعامل شرکت گاز گفت: با آغاز عملیات اجرایی خط تولید گاز «چلوند – اردبیل» تقویت شبکه گاز را در اردبیل شاهد خواهیم بود.

تایماز نیوز/ در مراسمی که با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و نمایندگان مجلس در مرکز بهره برداری خطوط لوله گاز اردبیل برگزار شد،

مجید چگینی اظهار داشت:عملیات اجرایی خط لوله گاز چلوند – اردبیل با اعتبار بالغ بر یک هزار رو ۴۰۰ میلیارد تومان به طول ۵۵ کیلومتر است که در شهریور ماه ۱۴۰۳ به  بهربرداری می رسد.

وی بیان داشت:  با افتتاح این پروژه کسری گاز مجتمع های گلخانه ای مغان و خداآفرین تا سقف ۵.۲ میلیون مترمکعب در روز تامین می شود.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت گاز گفت: اجرای خط لوله گاز چلوند – اردبیل در راستا خدمت رسانی مطلوب در حال انجام است تا ایجاد پایداری و انعطاف عملیاتی در گاز استان را با اجرای خط لوله ۳۰ ایچ شاهد باشیم.

چگینی افزود: این پروژه جز پروژه‌های زیرساختی استان اردبیل است که در تأمین کسری گاز مجتمع‌های گلخانه‌ای مغان و خداآفرین بسیار مؤثر و نقش‎آفرین خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این پروژه در تکمیل زنجیره گازرسانی کشور تا پارس‎آباد و اصلاندوز ادامه خواهد داشت و امیدواریم شرکت گاز در یک سال آینده در این پروژه به تعهدات خود به خوبی عمل کند.

مدیرعامل شرکت گاز گفت: با بازنگری مجدد اقلیم‌های کشور اقلیم بندی جدید گاز در فصل سرد به زودی اعلام می‌شود.

وی افزود: با اجرای این پروژه در کنار افزایش حجم ورودی گاز به استان قدرت انعطاف عملیاتی در گازرسانی اردبیل افزایش می‌یابد،

مدیرعامل شرکت گاز نقش مهم این پروژه را در توسعه صنعت اردبیل نیز یادآور شد و بیان کرد: شرکت ملی گاز ایران در اقصی نقاط کشور پروژه‌های خدمت رسانی را در دست اقدام دارد تا در استانی‌هایی همچون اردبیل که در انتهای شبکه قرار دارند با برنامه‌های تقویتی شبکه‌های گازرسانی این استان‌ها بتوانیم خدمات گازرسانی را به طور کامل انجام دهیم.

چگنی از تعریف پروژه‌های مناسب در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای استان‌های شمالغرب و شمال شرق کشور خبر داد و گفت: گازرسانی به روستاهای محروم کشور با قوت و قدرت در حال انجام است و داریم تا در چندین استانی که نسبت به استاندارد کشوری در رده‌های پایینی قرار دارند با تعریف پروژه مناسب گازرسانی به تقویت شبکه‌ها اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اقلیم‌های تعریف شده اردبیل در اقلیم یک کشور قرار دارد که با بازنگری مجدد اقلیم‌های کشور و طبق قرارداد با پژوهشگاه هواشناسی تعرفه‌های مربوط به اقلیم مشخص شده و تا شروع فصل سرد ابلاغ می‌شود.

چگینی اضافه کرد: در حال حاضر به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه گازرسانی در کشور در مرحله اجرا است که این رقم جدای پالایشگاه‌هایی است که در مناطق مختلف مرحله اجرایی خود را سپری می‌کند.

وی بیان کرد: طرح‌های توسعه گازرسانی در مناطق محروم در مرحله اجرا است و ما سعی می‌کنیم تا شروع فصل سرما بخش زیادی از گازرسانی به شهرها و روستاها را به اتمام رسانده و هموطنان از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

چگینی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: شرکت مهندسی توسعه با راهکارهای مناسب به اجرایی شدن این پروژه سرعت بخشیده و سعی بر این است تا یک سال آینده این طرح را به سرانجام برسانیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: مهمترین دغدغه ما تأمین کالا در اجرای پروژه‌ها است که در اجرای این پروژه بیش از ۸۰ درصد کالای مورد نیاز تأمین شده و با انتخاب پیمانکار سرعت اجرایی پروژه‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: زنجیره این پروژه تا گرمی با پیشرفت ۶۰ درصد در حال انجام است و ما قول می‌دهیم برای سایر مراحل اجرایی این طرح تا رسیدن به تأسیسات گلخانه‌ای روند اجرا را سرعت بیشتری بدهیم.

چگینی از ایجاد تأسیسات ذخیره‎سازی رو زمینی گاز با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد و افزود: سرمایه‎گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کرده و خدمات و حمایت‌های مطلوبی را نیز از شرکت گاز دریافت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار این امر، تلاش ما بر تعویض بخاری‌های پربازده با کم بازده است که در این زمینه فراخوانی شرکت گاز به صورت استانی صادر کرده تا با حمایت از سرمایه‌گذاران به صورت حواله گاز بتوان در تولید بخاری‌ها موفق عمل کرد.

چگینی از تعویض چهار میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه بخاری در مرحله اول در قالب این طرح خبر داد و اضافه کرد: تسهیلات مناسب برای سرمایه گذاران و خطوط تولید در نظر گرفته شده که تا سقف ۵۰۰ متر مکعب حواله گاز به این سرمایه گذاران داده می‌شود تا در بازار انرژی آن را به فروش برسانند.