حمزه عشوری گفت : همزمان با آغاز فصل گاو بانکی, سرشماری پائیزه مرال در زیستگاههای مناطق شهرستان های تالش، رضوانشهر، فومن ، شفت ، ماسال ،رودبار، سیاهکل ، لنگرود ، املش و رودسر با حضور محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست این شهرستان ها آغاز شد.

تایماز نیوز/ به گزارش پایگاه خبری گیل فام ، «عشوری» با اعلام این خبر گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده سرشماری مرال در زیستگاه های استان گیلان  به صورت بیتوته شبانه مامورین ، در مناطق آغاز شد.
وی گفت :  هدف از اجرای این طرح تعیین میزان جمعیت مرال ها ، روند افزایش  یا کاهش جمعیت آن ها و بررسی شرایط و تهدیدات زیستگاهی این گونه می باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه هر ساله از نیمه های شهریور ماه تا نیمه های مهر ماه  به مدت یک ماه، سرشماری مرال در زیستگاههای این گونه انجام میشود گفت : این دوره که به اصطلاح آن را “گاو بانگی” می‌نامند، زمان جفت‌گیری مرال‌ها بوده که در آن نرها با برآوردن نعره‌های بسیار بلند، ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند.
مرال (Cervus elaphus) یا گوزن یا گاوکوهی بزرگترین علفخوار جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود که در حال حاضر به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه در معرض تهدید قرار دارد.