ورزش هاكي يكي از قديمي ترين بازيهاي اجتماعي است كه با چوب و توپ در جهان متداول است و طبق شواهد و مدارك موجود عده اي پيدايش آن را از غرب دانسته اند.

سمیه درازی _ تایماز نیوز| این ورزش یکی از ورزشهای پرتحرک است و کمی آماتور به نظر می رسد، چرا که تاکنون هیچ تیم حرفه ای در آن دیده نشده است. این ورزش بصورت هاکی روی چمن، هاکی داخل سالن و هاکی روی یخ انجام می شود، که هاکی روی چمن و هاکی داخل سالن در ایران متداول می باشد.
در این رشته ورزشی، دو تیم یازده نفره با ترکیبی همانند فوتبال در زمین مستقر می شوند و در مقابل یکدیگر بازی می کنند. در این بازی توپ به وسیله چوب دستی به سمت دروازه حریف هدایت می گردد و هدف، وارد کردن بیشترین گل به دروازه تیم مقابل می باشد .
زمین بازی هاکی، یک مربع مستطیل به طول ۴۴/۹۱ متر و عرض ۸۶/۵۴ متر می باشد که خطوط طویل تر خط کنار و خط کوتاهتر خط دروازه نامیده می شود .
بازی هاکی در سالن توسط دو تیم ۶ نفره که در مقابل هم بازی می کنند، اجرا می شود و زمان دو نیمه ۲۰ دقیقه می باشد .

صمد روضی رئیس هیات هاکی استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت این هیات در استان اردبیل اظهار کرد: هیات هاکی از سال ۸۰ فعالیت خود را در سطح استان شروع کرده است ولی بنده از اواخر سال ۹۴ سکان این هیات رو بدست گرفته و در راستای توسعه این هیات تمام تلاش خود را بکار برده ام.
وی اذعان کرد: در سطح استان اردبیل در دوسال گذشته تحرکات خوبی در ورزش هاکی انجام شده است به طوری که از اواخر سال ۹۹ به مدت یکسال برای آموزش و استعداد یابی بازیکنان در خدمت مربی تیم ملی بوده ایم که خروجی این موضوع راهیابی ۲۵ نفر از بازیکنان اردبیلی به تیم ملی بوده ایم.
به گفته رئیس هیات هاکی استان اردبیل در حال حاضر ۵ مربی و ۵ داور هاکی در استان اردبیل وجود دارد و بازیکنان این استان در مسابقات کشوری و آسیایی نیز حضور پررنگی داشته اند.
وی ادامه داد: در رده سنی زیر ۱۴ سال نیز در حال آماده سازی پسران برای حضور در مسابقات هامی مدارس کشور هستیم که این مسابقات از ۱۶ الی ۱۹ آذر در استان کرمانشاه برگزار خواهد شد.

عروضی ورزش هاکی را یکی از ورزش های کم هزینه معرفی کرد که خانواده ها می توانند فرزندان خود را در یک پروسه زمانی کوتاه به قهرمانی در این رشته جذاب سوق دهند.
وی استقبال مردم از ورزش هاکی در استان اردبیل را بخصوص در رده سنی زیر ۱۴ سال را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: جذب اسپانسر مالی در سطح استان می تواند این استان را به سوی قهرمانی سوق دهد.

رئیس هیات هاکی با اشاره به اینکه این هیات می توانند با سازمانها و ادارات استان نیز برای آموزش کارکنان و فرزندان آنها تفاهمنامه امضا کند، یادآور شد: در ماه های اخیر طی تفاهمی که با جمعیت هلال احمر کشور انجام شده است آموزش های لازم در سطح استانها و به تبع آن در استان اردبیل نیز برای کارکنان این جمعیت درحال انجام است به طوری که این افراد بعد از آموزش های لازم می توانند در استعداد یابی ها ، مسابقات اردوها شرکت کنند.
به گفته وی رشته هاکی یک رشته المپیکی هست و ما به دنبال جذب استعدادهای برتر در سطح کشور هستیم تا این افراد را برای المپیک ۲۰۲۶ آماده سازی کنیم.