مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در برنامه آموزش زیست محیطی ویژه دبیران درس انسان و محیط زیست، جغرافیا و زمین شناسی از دبیران آموزش و پرورش استان بعنوان سفیران و حامیان اصلی محیط زیست یاد نمود.

به گزارش تایماز نیوز؛ حسن قاسم پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در برنامه آموزش زیست محیطی با محوریت معرفی تالاب های استان اردبیل، کارکردهای اکولوژیکی تالاب و اکوسیستم های آبی و انرژی و محیط زیست که با حضور جمعی از دبیران انسان و محیط زیست، جغرافیا و زمین شناسی آموزش و پروش استان برگزار شد گفت: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است و ما برای داشتن محیط زیستی سالم نیازمند مشارکت تک تک افراد جامعه و دبیران آموزش و پروش استان به عنوان حامی و همیار محیط زیست هستیم.

قاسم پور افت وضعیت کمی و کیفی آب‌ها، افت وضعیت خاک، افزایش آلودگی هوا، افزایش گرد و غبار و گرد و خاک را از جمله مخاطرات بی توجهی به محیط زیست عنوان کرد و افزود: با افت شاخص‌های زیست محیطی علاوه بر بهداشت و سلامتی مردم، امنیت غذایی و اقتصادی و اجتماعی انسان ها به خطر می‌افتد.

وی به تشریح اهداف و وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست استان در بخش های مختلف پرداخت و افزود: توجه به مسائل زیست محیطی یکی از مولفه های اصلی توسعه پایدار در جامعه است که امیدواریم این موضوع مهم نه در شعار بلکه در عمل تحقق یابد.

حسن قاسم پور با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت پسماند در کاهش اثرات سوء پسماند بر سلامت و بهداشت جامعه گفت: تفکیک زباله، بازیافت و کاهش تولید پسماند از راه های مهم برای مدیریت پسماند محسوب می شوند و این درحالی است که تنها مقدار کمی زباله در سطح کشور بازیافت میشود که نشان می دهد در بحث مدیریت پسماند مدیران اجرایی و دستگاههای متولی عملکرد مناسبی نداشته اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه اقدامات و رایزنی های لازم جهت ایجاد رشته دیپلم محیط بانی در ۲ هنرستان اردبیل در حال انجام است افزود: براساس تفاهم نامه صورت گرفته با اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، اداره کل حفاظت محیط زیست استان بازدید علمی دانش آموزان از مناطق تحت مدیریت محیط زیست و همچنین صنایع و مراکز تحقیقات زیست محیطی و همچنین موزه تاریخ طبیعی را در اولویت برنامه های آموزشی زیست محیطی دانش آموزان قرار داده تا در جریان امورات و مباحث فنی محیط زیست قرار گیرند.

در ادامه این برنامه مشکی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با اشاره به اهمیت آموزش های زیست محیطی در جامعه هدف دانش آموزی افزود: محیط زیست تنها با وظیفه یک دستگاه حفاظت نمی شود و همه باید در حفظ محیط زیست سهیم باشیم.
وی افزود: باید با استفاده از برنامه های محیط زیست محور تربیت درونی و نگاه و باور دانش آموزان را زیست محیطی ببینیم و ارتباط با طبیعت را در نگاه دانش آموزان تقویت نماییم.

در این برنامه دکتر قربانی و دکتر مصطفی زاده از اساتید دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین مهندس فرضی زاده رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب ها به بیان مطالب آموزشی محیط زیست از جمله معرفی تالاب های استان اردبیل، کارکردهای اکولوژیکی تالاب و اکوسیستم های آبی و انرژی و محیط زیست پرداختند و به سوالات حاضرین پاسخ های لازم ارائه شد.

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل