جلسه شورای راهبردی شرکت شهرک های کشاورزی با حضور محمدرضا شیرزادی و علی اصغر محمدی آشتیانی، اعضای هیئت مدیره، مدیرکل مالی و مشاوران شرکت شهرک های کشاورزی و مدیران عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، سفیدرود، تعدادی از اعضای هیئت مدیره شرکت پارس و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مغان در محل شرکت شهرک های کشاورزی برگزار شد.

 

تایماز نیوز | قاسم محمدی، در این جلسه اظهار داشت: شرکت مغان بعنوان پدافند غیرعامل حاکمیت علاوه بر ایجاد اشتغال مولد و پایدار در نقطه صفر مرزی نسبت به تامین امنیت غذایی کشور از طریق کشت محصولات استراتژیک همچون گندم، جو، ذرت بذری، چغندر قند و کلزا اقدام نموده و بخشی از نیاز مملکت را تامین می کند.

وی افزود: با توجه به بحران آب رویکرد شرکت، کشت پائیزه محصولات بوده و برای مدیریت این چالش تکنولوژی سیستم های نوین آبیاری همانند آبیاری زیرسطحی و تیپ در دستور کار قرار دارد که قرارداد آبیاری زیرسطحی با مرکز پیشران نهاد منعقد شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. با امعان نظر به گستردگی و وسعت اراضی کشاورزی شرکت، خریداری دستگاه تولید نوار تیپ به منظور تامین نیاز این بنگاه اقتصادی و بخش خصوصی مد نظر می باشد.

محمدی بیان کرد: امسال کشت ذرت بذری بعد از ۱۷ سال وقفه در سطح ۱۰۰۰ هکتار انجام شد. در سال زراعی گذشته ارقام مختلف بذور گندم کیفی، کمی و مقاوم به سرما و خشکسالی بصورت پایلوت انجام گرفت و در سال زراعی جاری در سطح وسیع برای تامین بذور گندم مورد نیاز شرکت و کشاورزان منطقه و کشور با رویکرد صادرات اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در سال زراعی جاری ۱۷۰۰ هکتار چغندر قند پائیزه کشت شده بود که برداشت، بارگیری و حمل آن به کارخانه قند مغان آغاز شده و این واحد صنعتی نسبت به فرآوری آن اقدام می کند که محصول تولید شده علاوه بر عرضه به واحدهای تولیدی و صنعتی بصورت فله ای در بسته بندی ۹۰۰ گرمی خانوار نیز در بازار هدف عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تصریح نمود: تعداد گله مجتمع دامپروری در مقایسه با دوران بخش خصوصی از ۱۷ هزار و ۳۰۰ راس به بالای ۲۱ هزار راس افزایش یافته و با ارتقای میزان شیر خام استحصالی از ۲۶/۵ کیلوگرم به ۳۲/۵ کیلوگرم به ازای هر راس دام دوشا تولید روزانه آن از ۱۶۰ تن به حدود ۲۰۰ تن در روز افزایش پیدا کرده است که محصول مزبور پس از فرآوری در کارخانه لبنیات شرکت به محصولات ثانویه لبنی تبدیل می گردد. جهت تنوع بخشی به تولیدات واحد صنعتی مذکور، درآمدزایی، تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده سه محصول جدید ماست موسیر، ماست پروبیوتیک و روغن زرد به خطوط قبلی افزوده شده و تولید پنیر و دوغ پت در اوزان ۲۵۰ سی سی و یک و نیم لیتری در دستور کار می باشد.

قاسم محمدی ادامه داد: این مجتمع عظیم ملی سال گذشته در راستای عمل به وظایف حاکمیتی در مواقع ضروری با ارسال گوساله و کره جهت تنظیم بازار مصرف گوشت و روغن و کنترل گرانی محصولات مذکور اقدامات شایسته ای انجام داد که مورد تحسین نهادهای دولتی و حکومتی قرار گرفت.

لازم بذکر است، در خصوص زمان برگزاری مجمع عمومی پیشنهادات بررسی شد و گزارش مقایسه ای از عملکرد امور دامپروری و کارخانه قند در قالب پاور پوینت ارائه گردید.

در این جلسه اعضای هیئت مدیره شرکت شهرک های کشاورزی از حضور منظم مجموعه شرکت مغان در جلسات و روند خوب اقدامات صورت گرفته، تقدیر و تشکر کردند.