احیای حقوق عامه و تأمین و استیفای حقوق شهروندان، از جمله موضوعات مهم حقوق اساسی است که در بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی بدان اشاره‌ شده و گستره‌ی وسیعی از امنیت اجتماعی تا اقتصادی را در برمی‌گیرد.

تایماز نیوز| اگرچه در قانون اساسی این موضوع صراحت دارد، اما در چند سال اخیر به صورت جدی قوه قضاییه به آن پرداخته تا بتواند از حقوق عمومی حمایت و صیانت نماید و در چند ماه اخیر مجموعه قضایی استان اردبیل نیز( به ویژه دادستان های مناطق مختلف استان)، ورود جدی داشته است.

در این مسیر، مباحث ریز و درشت استان که می تواند مصادیق روشنی از حقوق عامه باشد، زیر ذره بین دادستانی استان قرار گرفته و با افزایش گستره اختیارات معاونان، شدت عمل بیشتری یافته است.

قتل، سرقت، خشونت، زورگیری، شرارت، دست درازی به محیط زیست، حمل سلاح، اتباع خارجی، صیانت از بیت المال و ترک فعل مدیران از جمله مواردی بوده که دادستان جدید استان به فوریت در آن ها نقش آفرینی نموده و بارقه های امید را در بین اهالی استان اردبیل زنده کرده است.

مطابق ماده ٢٩٠ قانون آيين دادرسي کيفري که پيگيري و نظارت بر دعاوي مربوط به جرايم راجع به اموال، منافع و مصالح ملي و خسارت وارده به حقوق عمومي از طريق مراجع ذيصلاح به دادستان کل محول شده است، از این رو، دادستانی استان اردبیل نه در برخوردی منفعلانه بلکه در نگاهی پیشگیرانه، قبل از آنکه فعل یا ترک فعلی صورت پذیرد، نسبت به احیاگری و اقامه حقوق شهروندان اقدامات قانونی را به مرحله اجراء در می آورد، اما گویا این صیانت و پیشگیری بر مذاق معاندان و براندازان خوش نیامده است و آن ها با رفتارهایی مضحک، در تلاش هستند تا این خدمات را به حاشیه برده و از حلاوت آن بر کام ملت بکاهند.

در حالیکه دادستانی اردبیل در اقدامی ارزنده، به موضوعات مربوط به مجموعه بزرگ ورزشی علی دایی ورود کرد تا از تضییع بیت المال پیشگیری نماید، رسانه های معاند جور دیگری به آن پرداخته اند تا ناراحتی خود را از رسیدگی به امورات عمومی نشان دهند.

درست زمانیکه افکار عمومی پیوسته، اخبار ناگواری از تخریب، سرقت و حیف و میل بیت‌المال در این مجموعه ورزشی دریافت می کرد و مردم به ویژه ورزشکاران با ابراز تاسف درخواست رسیدگی داشتند، با دستور دادستان مرکز استان اردبیل پیگیری مسائل مرتبط با مجموعه ورزشی دایی در دستور کار معاونت پیشگیری از جرم دادستانی قرار گرفت تا از حقوق عمومی تضییع شده در پروژه ورزشگاه دایی، پیشگیری گردد.

معاون دادستان به صراحت اعلام کرد که از حقوق عمومی تضییع شده در پروژه ورزشگاه دایی، نخواهیم گذشت و هر شخص حقیقی و حقوقی در این جنایت بزرگ در حق استان و کشور دخیل باشد، باید به سزای اعمال خود برسد.

معاون دادستان ‌اردبیل گفت ورزشگاه علی دایی اصلا وضعیت‌ مطلوبی ندارد و قسمت اعظمی از اموال عمومی و تجهیزات ورزشگاه مورد سرقت گرفته که می‌توانست در خدمت ‌ورزش باشد.

همین هشدارها کافی بود تا مجموعه ای از مدیران دستگاه های مختلف اجرایی به خود آمده و آماده بازسازی آسیب های وارده بر این مجموعه ورزشی باشند، اما رسانه های معاند و برانداز که برای کوبیدن بر طبل اختلاف و آشوب سوژه ای ندارند و هیچگاه بابت این ورزشگاه حتی خبری هم منتشر نکرده اند، با فضاسازی دروغین تلاش کرد تا اقدام ماندگار دادستانی را تحت الشعاع قرار داده و ذهن مردم را به سمت دیگری سوق دهد.

این رسانه های معاند به گونه ای خبررسانی کرده اند که گویی نظام قصد پنهان کردن سرقت اموال ورزشگاه را داشته، در حالیکه اولین مرجعی که به این آسیب ها اشاره و ورود کرده، دادستان بوده است. مقامی از قوه ای که خود از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

در هر حال اقدام شایسته دادستانی اردبیل که جیغ رسانه های معاند را در آورده است، در جهت صیانت از منافع عمومی و توجه به ورزش و حفظ شان ورزشکاران اردبیلی بوده است و جیغ های عجیب و گوش خراش براندازان، هیچگاه نمی تواند مسیر رسیدگی به حقوق عامه و برقراری نظم و امنیت را با خلل مواجه سازد.

دادستانی اردبیل بداند، مردم همچنانکه از آن انتظار برقراری امنیت و صیانت از بیت المال را دارند، همواره پشتیبان این مرجع قضایی خواهند بود و همچنان به انتظار اخبار امیدبخش در برقراری آرامش و امنیت و برچیده شدن فساد و شرارت خواهند ماند.