رحیم یوسفی اظهار کرد: باغات گیلاس استان عمدتاً در شهرستان‌های اردبیل به مساحت ۹۵۰ هکتار، مشگین شهر به مساحت ۷۷۰ هکتار، خلخال و کوثر به مساحت ۶۵۰ هکتار و بقیه در سایر شهرستان‌ها واقع شده است.

به گزارش تایماز نیوز / وی خاطرنشان کرد: علیرغم وقوع سرمای دیررس بهاره و سیل و تگرگ اردیبهشت ماه سال جاری و خسارت شدید به سایر محصولات از جمله گردو و هسته دارهایی همچون زردآلو، هلو، شلیل و گوجه سبز پیش بینی برداشت ۵ هزار تن محصول گیلاس انتظار می‌رود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: گیلاس یکی از میوه‌هایی است که به دلیل مقاومت بالا به سرمای دیررس بهاره و سازگاری با شرایط و اقلیم مناطق مختلف استان ارقام و ژنوتیپ های بومی از قدیم الایام در قسمت‌های مختلف استان کشت شده است.
یوسفی ادامه داد: در حال حاضر توسعه باغات جدید با پایه‌های رویشی ارقام پر محصول و بازارپسند احداث و برنامه‌های احیای باغات قدیمی و کم بازده با سرشاخه کاری در استان در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: به دلیل گردشگر پذیری و مسافرت هموطنان در ایام برداشت این محصول به استان بخش کثیری از این میوه به صورت تازه خوری مصرف شده و مقداری نیز برای فرآوری و کمپوت سازی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برداشت این میوه از ۲۵ اردیبهشت ماه از باغات شمال استان اردبیل با ارقام بورالت، تکدانه مشهد، زرد کرج، ناپلئون و… شروع می‌شود و عملیات برداشت تا ۱۵ تیرماه در مناطق مرکزی و جنوب استان ادامه و به پایان می‌رسد.