مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اینکه قرارگاه مدیریت منابع آب در استان فعال شده است: با توجه به اینکه آب مصرفی ساکنان شهر اردبیل از سد یامچی بوده است، ذخیره آب این سد در سال جاری با کاهش روبه‌رو بوده است. عباس جنگی مرنی اظهار کرد: میزان آب ورودی به […]

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اینکه قرارگاه مدیریت منابع آب در استان فعال شده است: با توجه به اینکه آب مصرفی ساکنان شهر اردبیل از سد یامچی بوده است، ذخیره آب این سد در سال جاری با کاهش روبه‌رو بوده است.

عباس جنگی مرنی اظهار کرد: میزان آب ورودی به سدها ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد به طوریکه در حال حاضر حدود ۳۴ میلیون متر مکعب آب در پشت سد یامچی اردبیل وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود، قرارگاه مدیریت منابع آب در استان فعال می‌شود تا در فصل گرما از کسری و کمبود آب جلوگیری شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: با توجه به افزایش مصرف آب در بخش شرب، مجبور به کاهش توزیع آب کشاورزی در ماه‌های آینده هستیم و ضروری است زارعان و باغداران استان مزارع خود را در بخش آب درست مدیریت کنند و تولید بهینه را مد نظر قرار دهند.

جنگی مرنی ادامه داد: با هماهنگی آب و فاضلاب استان سعی می‌شود تا مصرف آب شرب مدیریت و بخشی از منابع آب تولید شده صرف بخش کشاورزی شود.

وی گفت: با توجه به اینکه نیمی از مصرف آب شرب شهر اردبیل از سد یامچی تأمین می‌شود، ذخیره آب این سد در سال جاری با کاهش روبه‌رو بوده و در صورت تداوم این روند و افزایش مصرف در فصل تابستان با مشکل کمبود آب مواجه خواهیم شد..

جنگی مرنی افزود: میزان کاهش تولید آب در سد یامچی نسبت به سال گذشته به ۳۴ میلیون متر مکعب رسیده که ضرورت دارد شهروندان با توجه به گرم شدن هوا مدیریت و بهینه مصرف کردن را مد نظر قرار دهند.

وی بیان کرد: در سال جاری به نسبت سال‌های قبل میزان مصرف آب اردبیل نیز از ۲۱ میلیون متر مکعب به ۲۳ میلیون متر مکعب رسیده است که قطعا در فصل تابستان این میزان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی بوده که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره‌ استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.