مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت: سی و یکمین اهدای عضو امسال در استان به سه بیمار دیگر زندگی دوباره بخشید. 

 

تایماز نیوز به نقل از گیل فام  / دکتر سیامک ریمازاظهار کرد: سی و یکمین اهدای عضو امسال به نام امیر میرجهانبخش ۳۸ ساله اهل شهرستان لنگرود ثبت شده‌است و اعضای این بیمار دچار مرگ مغزی با رضایت خانواده اهدا شد.

وی با بیان اینکه ۲ کلیه و کبد این بیمار برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد، اضافه کرد: یک کلیه مرحوم میرجهانبخش امروز در رشت به یک بیمار نیازمند پیوند شد و یک کلیه و کبد نیز برای پیوند به شیراز منتقل شد.

مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان بیان کرد: این بیمار به دلیل سقوط از ارتفاع پس از آسیب حاد مغزی، دچار مرگ مغزی شده بود.

هفته گذشته نیز ۲ مورد اهدای عضو در گیلان شامل آنا رهیان ۱۸ ساله اهل شهرستان صومعه‌سرا و ستاره رخ فروز ۴۰ ساله اهل رشت انجام شد.

رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو بیمار دچار مرگ مغزی، تصمیمی سخت برای نجات جان انسان‌هایی است که زندگی آنان به ایثارشان وابسته است؛ اینان با اهدای عضو عزیزشان مرگ و زندگی را به هم پیوند زده و به بیماران زندگی دوباره می‌بخشند.

واحد فراهم‌آوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از سال ٩٣ بعد از کسب مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد؛ این واحد مستقر در بیمارستان رازی رشت با حضور کارشناسان آماده پاسخگویی به سئوالات علاقه مندان در مورد فرآیند اهدای عضو و دریافت کارت اهدا به صورت حضوری است.

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده اهداء عضو صورت می گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود؛ باربد چمن‌زیبای کودک چهار ساله نخستین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد. هرفرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهد، می‌تواند جان حداقل هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت نیز یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء، فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

ایرنا