مدت کوتاهی از تشکیل گروه رسبان (بانوان رسانه ای) نمیگذرد اما تشکیل این گروه با استقبال بسیاری از زنان فعال در حوزه رسانه مواجه شده است به همین دلیل مصاحبه کوتاهی را با خانم دکتر شهره ماهی صفت به عنوان رئیس کارگروه بانوان رسانه ایی کشور و ریاست هیئت موسس انجمن رسبان انجام دادیم تا […]

مدت کوتاهی از تشکیل گروه رسبان (بانوان رسانه ای) نمیگذرد اما تشکیل این گروه با استقبال بسیاری از زنان فعال در حوزه رسانه مواجه شده است به همین دلیل مصاحبه کوتاهی را با خانم دکتر شهره ماهی صفت به عنوان رئیس کارگروه بانوان رسانه ایی کشور و ریاست هیئت موسس انجمن رسبان انجام دادیم تا بیشتر با این گروه آشنا شویم.

هدف از تشکیل گروه رسبان چه بوده است؟

ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار من قرار دادید تا بتوانم از زبان جمع کثیری از بانوان توانمند رسانه کشوردلیل تشکیل این اجماع را بیان کنم در ابتدا لازم است بگویم من تاثیر تاسیس رسبان را فراتر از مرزهای ملی وبه وسعت جهان می دانم

حدود ۳سال قبل دوستانی از وزارت ارشاد به من پیشنهاد دادند که تشکلی را برای بانوان رسانه تشکیل دهیم در بدو شروع، به شکل فعلی به لزوم و اهمیت تشکل مخصوص بانوان به شیوه کارفرمایی واقف نبودم اما بعد ها با شروع انتخابات هیات نظارت که ارتباطم با بانوان رسانه ای شهرستان ها بیشتر شد به اهمیت و حساس بودن این موضوع بیشتر پی بردم و متوجه شدم بانوان رسانه ای با وجود توانمندی ها و پتانسیل های بالا با مشکلات صنفی زیادی روبرو هستند علاو بر این با توجه به اینکه فضای رسانه ای با سرعت زیادی به سمت مدرنیته وجهانی شدن در حرکت است فقدان آموزش در بخش های مختلف بیشتر احساس شد.

در دهه هشتاد که من شروع به کار در حوزه رسانه کردم مسائل تا این حد مشکل و تلخ نبود و تعداد کمی ازبانوان پس از تحصیلات دانشگاهی به این حرفه می پیوستند به همین دلیل به این فکر افتادیم که باید دور هم جمع شویم و برای اولین بار با همدلی، هم افزایی و مهربانی در کنار هم به کار صنفی و تخصصی بپردازیم زیرامتاسفانه در گذشته به دلایل مختلف تشکل هایی که مخصوصا بانوان تشکیل می دادند یا به سمت فمینیست  می رفت و یا سیاسی می شد و من معتقدم این سو جهت به این دلیل بود که بانوان در مطرح کردن مشکلات صنفی شان ضعیف بودند و مطالبه گری حقوق این صنف را نیاموخته اند و یا تصور می کردند حل مشکلات ورسیدن به خواسته های صنفی تنها از طریق سیاسی شدن امکان پذیر است در حالی که می بینیم وقتی سیاست، به ویژه برای بانوان وسیله ای برای رسیدن به مطالبات حرفه ای قرار می گیرد نه تنها رسیدن به منظورمحقق نمی شود بلکه همه چیز نا خواسته رنگ سیاسی بخود می گیرد. کسب قدرت لزوم برای رسیدن به خواسته های صنفی نه سیاسی گری است و نه گرایش به فمینیست.

ما با همدلی و در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و با تکیه بر منویات رهبری بدون در نظر گرفتن جناح بندی و وابستگی به چپ و راست این امر تحقق پیدا می کند زیرا ما بانوان رسانه ای به عنوان یک انسان، می توانیم حقوق صنفی خود را در این همدلی و با دست به دست هم دادن پیگیری کرده و به دست بیاوریم.

از ابتدا که وارد این موضوع شدم فراخوان تنها برای بانوان خبرنگار و مدیران نبود بلکه شامل همه ی اعضای یک تحریریه حتی تایپیست وویراستار هم شد. من معتقدم در تقویم کشور و در خواسته های صنفی همه برابر هستند هر فردی که به هرشکل در حوزه رسانه ای همکاری و فعالیت دارد دارای حقوقی است که لازم است به او داده شود و خوشبختانه قانون اساسی ما نه تنها در این مورد منعی ندارد بلکه چراغ راهی برای احقاق حقوق شهروند مدنی است.

البته درباره ثبت رسبان به علت اینکه وزارت کار و امور اجتماعی با استناد به….که می گوید تشکیل یک گروه نباید جنسیتی باشد با همکاران هیات موسس دچار مشکلاتی شدیم به همین دلیل از طریق کار گروه بانوان کلینیک رسانه به وزارت کشور درخواست دادیم و در حال طی کردن مراحل نهایی هستیم تا بتوانیم به صورت قانونمند تری وارد کار شویم.

برنامه ها و حمایت هایی که رسبان برای اعضا خود در نظر دارد چگونه است؟

تا الان برای مسائل مالی چهار چوب قانونی لازم را نداشتیم و باکمک هیات موسس بصورت خودجوش کاریابی به هم کمک کردیم و دنبال آن بودیم که بچه ها غصه مسائل کاری را در بحران کرونا نداشته باشند در واقع چتر حمایتی ای را از خودمان برای خودمان ایجاد کردیم و در همین حین متوجه شدیم که پرداختن به مسائل حقوقی نیز مهم است و به همین دلیل کمیته های متعددی را ایجاد کردیم از مهم ترین کمیته ها که مد نظرمن بود و حتی دولت مردان هم به آن توجه داشتند ارتقا سطح آموزش به صورت کیفی بود.

بانوان رسانه ای همه تحصیل کرده اند اما باید برای مهارت بیشتر هم آموزش ببینند آموزش های ضروری دردانستنی های واجب و حوزه کار خودشان از جمله سواد رسانه ای،اخالق رسانه ای و مسائلی که مربوط به های کارگروه رسبان ضروری است مثل حقوق شهروندی و حتی آموزش فن بیان. عالوه بر این مهم ترین برنامه شامل: ارتقای سطح علمی بانوان با برگزاری کلاس های آموزش مجازی با ارائه گواهینامه های معتبر ارتقای سطح های ورزش، پوست و زیبایی، سالمت، پیگیری رفاهی بانوان رسانه، مشاوره حقوقی، ارائه تسهیالت ویژه در حوزه و درخواست مجوز نشریه است.

برنامه ریزی ها با هیات موسس که در حال حاضر کار های هیات مدیره را هم انجام می دهند به این صورت است که از استان ها دعوت کردیم تا به ما بپیوندند و این فراخوان را سامان دهی کردیم و در ۲۴ استان نماینده انتخاب و کمیته هایی را تشکیل دادند تا این زمان ۳ دوره وبینار به صورت رایگان برگزار کردیم.

نقش و حمایت وزارت ارشاد برای رسبان چگونه بوده است؟

ما به هیچ وجه نه از دولت کمک خواستیم و نه کمک می گیریم در حال حاضر از ارشاد هم کمکی جز تعجیل برای گرفتن مجوز نگرفتیم و توقعی هم نداریم زیرا تصور ما این است اگر اجازه فعالیت به ما بدهند خود بانوان رسانه ای در سراسر کشور با توانمند ی که دارند می توانند مستقل برای اهداف این کارگروه فعالیت کنند و ما استعداد هایی در استان ها کشف کردیم که هرگز دیده نشدند در واقع بانوان رسانه ای تا حدود زیادی قدرتمند بودند اما دیده نشدند بانوان رسانه به هیچ عنوان دست خود را به سوی کسی دراز نکرده و نخواهند کرد و در این اثنا همه استان ها با هم آشنا شدند و نماینده آنها در فضای دوستانه با هم در حال همکاری هستند.

دیگرهیچ کس اشکی در چشم بانوان رسانه ای نخواهد دید و هیچ تعرض جنسیتی و نگاه بد جنسی وجود نخواهد داشت در کمیته ها مشاوره رایگان می دهیم و به خواست همکاران در کمیته آموزش برای دوستان کلاس هایی را تبیین کردیم و سعی خواهیم کرد با عقد قرارداد با موسسات آموزشی تا جایی که بتوانیم بدون دریافت شهریه یا صرف هزینه بسیار ناچیز آن هم برای گواهینامه آموزش های الزم را انجام دهیم.

رسبان با چه رویکردی تشکیل شده است؟

رسبان با رویکرد حمایت از بانوان توانمند و حتی ضعیف رسانه ای توسط خودشان تشکیل شده است یعنی به صورت خود جوش و در کنار هم صنف را تخصصی تر و توانمند تر کنیم در خواست های اعضا این گروه معقول و مسائلی در رابطه با کار ،عدم نگاه جنسیتی، امنیت شغلی، بیمه و… است یعنی چون زن است توانمند نیست و یا توجه ناعادلانه باشد.

رسبان چگونه می تواند در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی موثر باشد؟

تلاش من این است که بانوان رسانه ای به ویژه در کشور های اسلامی و ایران سر آمد اصحاب رسانه در کل دنیا شوند و امیدوارم زمانی برسد که انجمن بانوان رسانه ای کشور الگویی بی بدیل برای جهان اسلام باشد. ما برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری به تربیت و آموزش و مهارت آموزی رسانه ای بانوان کشور مبادرت می روزیم تا بهکوری چشم دشمنان اسلام، این سرمایه ملی، بتواند با سواد رسانه ای مطلوب اخبار درست را از منابع معتبر، نه تنها به مردم مسلمان ایران بلکه به مسلمانان جهان اسلام تقدیم کند.رسبان با همه تشکل های موجود در کشورروابط دوستانه دارد و به هر کسی با هر تشکلی که بتواند خدمتی را برای بانوان رسانه ای انجام دهد سر تعظیم فرو می آوریم.رقیب کسی نیستیم و از همه کمک می خواهیم تا در این راه کمک حال یکدیگر باشیم. در استان هاعمدتا از مشاورین آقا نیز برای بانوان رسانه ای استفاده کردیم و تفکیک جنسیتی نداشتیم و این افراد بخش هایی از کمک رسانی ها را برای بانوان انجام می دهند از حضور آقایان بهره می بریم اما کار به دست بانوان رسانه ای انجام می شود.

آیا تاکنون آمار از تعداد اعضا در استان تهران جمع آوری شده است یا خیر؟

متاسفانه هنوز از تعداد اعضایی که ثبت نام کردند آمار دقیقی نداریم اما پایتخت در صدد است تا یک بانک اطلاعاتی از بانوان رسانه ای کل کشور را جمع آوری کند و امیدوارم که این اقدام یک روز در قالب یک کتاب ارزشمند معرف حضور بانوان رسانه ای کشور باشد.

من آینده بسیار خوبی را برای رسبان پیش بینی می کنم و همیشه مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به توانمندی بانوان کشور اعتقاد و اشاره دارند و سایه شان بر سر همه بانوان به ویژه بانوان رسانه ای کشور بوده وقطعا با رهنمودها و منویات ایشان مسیر برای رسیدن به احقاق حقه صنفی بانوان رسانه ای و پرهیز از هر گونه تعرض به این بانوان عزیز از جمله تبعیض هایی که صورت می گرفته برداشته خواهد شد.