شهردار بندر کیاشهر از اجرای طرح «زیست یار» با هدف توسعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان با محوریت حفظ محیط زیست خبرداد و توضیح داد: این طرح به همت شهرداری بندر کیاشهر برای اولین بار در استان گیلان و به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تایمازنیوز به‌ نقل از گیل فام، «مرتضی عاطفی» شهردار در حاشیه ارائه کارت «زیست‌یار» به دانش‌آموزان بندر کیاشهری، اهمیت صیانت از محیط زیست را جز اهداف اصلی مجموعه مدیریت شهری بندر کیاشهر برشمرد و گفت: طرح «زیست یار» به پیشنهاد معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان و با هدف اشاعه فرهنگ زیست‌محیطی، با ارائه کارت همراه زیست‌یار در بین تعدادی از دانش‌آموزان بندر کیاشهر اجرایی شد.

مرتضی عاطفی، در ادامه تاکید کرد: از فواید اجرای این طرح، توسعه فرهنگ حفاظت از زیست‌بوم است و دانش آموزان به عنوان حافظان آن، نهایت تلاش خود را می‌کنند تا از آسیب‌ به طبیعت جلوگیری کرده و مسائل‌ آموزشی در زمینه مدیریت پسماند را به خانواده‌های خود و دیگران توصیه می‌کنند.

همچنین احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در خصوص چگونگی ایده‌پردازی طرح «زیست یار» اذعان نمود: از آنجایی که بهترین سن برای فراگیری و انتقال مفاهیم سنین کودکی است، من با توجه به موضوع «تئوری رهبری عاطفی» که آنرا در رساله دکترای خودم ارائه نمودم، این طرح را به مجموعه مدیریت شهری بندر کیاشهر پیشنهاد دادم که با برنامه‌ریزی خوب و دقیق توسط شهردار بندر کیاشهر، اجرایی شد.

احمد آقایی، با اشاره به استقبال از طرح «زیست یار» توسط شهرداری بندر کیاشهر عنوان کرد: معتقدم در صورتیکه کودکان و دانش‌آموزان تحت آموزش قرار بگیرند؛ بسیاری از مسائل اجتماعی و همچنین مشکلات زیست‌محیطی کنونی جامعه مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح موفق «پلیس یار» توسط کودکان در جامعه افزود: با توجه به اینکه فرهنگ‌پذیری کودکان و میزان اثربخشی آموزش در دوره تحصیلی ابتدایی بیش از دیگر دوره‌ها است؛ باید کودکان را در زمینه مهارت‌های مختلف اجتماعی آن طور که شایسته است تربیت کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، در ادامه با بیان پویایی شهرداری بندر کیاشهر در مباحث فرهنگی، تصریح کرد: رهبری عاطفی فرزندان بر والدین نقش سازنده و موثری در نهادینه کردن و اعتلای فرهنگ محیط زیست در جامعه دانش‌آموزی و جوامع اجتماعی دارد.

وی در پایان مسئولیت پذیری کودکان را یکی از ارکان مهم تربیتی برشمرد و گفت: فرزندان ما در طرح «زیست یار» به عنوان بازوی توانمند شهرداری در فضای خانواده و جامعه هستند و مسئولیت نظارت بر مدیریت پسماند و تفکیک زباله در محیط خانواده بر‌عهده کودکان خواهد بود.