مدیرعامل کشت و صنعت مغان گفت: برنامه‌های اقتصادی در کشت و صنعت مغان با جدیت ادامه دارد و در این زمینه اقدامات خوبی در حال انجام است.

قاسم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تایماز نیوز در اردبیل با اقتصادی‌‌ توصیف کردن پرورش نژاد گاو جرزی اظهار داشت: طرح کاشت جنین نژاد جرزی با همکاری بایوفارم ابن سینا در تلیسه‌های انتخاب پای کَل به تعداد ۱۰۰۰ جنین برای تولید هر سال ۵۰۰ رأس گوساله ماده است  که در طی دو سال آتی ۱۰۰۰ راس گوساله ماده جرزی تولید خواهد شد.

وی افزود: همچنین طرح کاشت جنین پرتولید نژاد هلشتاین در گاوهای کم تولید هلشتاین به منظور افزایش پتانسیل ژنتیکی گله اجرایی می شود. افزون بر این امر تلقیح مصنوعی اسپرم نژاد گوشتی در ۲۰ درصد دام های کم تولید و غیراقتصادی انجام خواهد گرفت و تمامی گوساله تولیدی اعم از نر و ماده بعد از پرورش به منظور تولید گوشت به کشتارگاه منتقل خواهد شد. تعداد گله هلشتاین با این اقدام به صورت کاملاً فنی کنترل شده و به سبب کاشت جنین های پرتولید و حذف دام‌های کم بازده از طریق تلقیح اسپرم گوشتی (طرح ترمینال کراس) پیشرفت ژنتیکی گله به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

محمدی با بیان اینکه تولید نژاد جرزی و ایستگاه مستقل نژاد مذکور راه اندازی خواهد شد، اضافه کرد: درصد چربی شیر جرزی ۵٫۵ الی ۶ درصد است که در هلشتاین ۳٫۲ الی ۳٫۵ درصد است.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان گفت: از دیگر مزایای دام مذکور کوچک بودن جثه دام، ۲۵ درصد نیاز تغذیه ای کمتر در مقایسه با هلشتاین، گران بودن شیر و بطور کلی برخورداری از ارزش افزوده بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تولید نژاد جرزی و راه اندازی ایستگاه مستقل آن و همچنین حذف دام های کم تولید از گله، انجام هر دو طرح مذکور (کاشت جنین و طرح ترمینال کراس) کاهش و نهایتاً متوقف خواهد شد.

گفتنی است، کشت و صنعت مغان زمانی که آیت‌الله رییسی رئیس قوه قضائیه بود به فرد بومی واگذار شد.با اقدامات اجرایی آغاز شده پس از ابطال واگذاری، چشم‌انداز تولید یک میلیون تن محصول در این شرکت تدوین شده و بنا به گفته مدیران این شرکت، با اجرای برنامه های تکمیلی و با افزایش حدود ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولیدی شرکت، این هدف تا سه سال آینده محقق می‌شود.

هیئت مدیره جدید مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که در تاریخ  ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ معرفی شده، از زمان آغاز به کار، فرایند احیای این شرکت را آغاز کرده و در مدت ۲۰ماه گذشته دستاوردهای چشمگیری حاصل شده است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰  نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است

کشت و صنعت