رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از آغاز پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در استان اردبیل خبر داد.

تایماز نیوز/ به گزارش خبرنگار مهر، داود شایقی ظهر پنجشنبه در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل در استانداری اردبیل اظهار کرد: ۳۱ شهریور پایان سال مالی ۱۴۰۰ بود که با تاکید استاندار اردبیل و تلاش و پیگیری مدیران دستگاه‌های اجرایی شاهد جذب صد درصدی اعتبارات در سال مالی ۱۴۰۰ بودیم.

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه برگشتی اعتبار به خزانه را شاهد نبودیم و در کنار جذب صد درصدی اعتبارات استان در سال گذشته، موفق شدیم از محل سفر رئیس جمهور نیز منابع مورد نیاز را برای توسعه استان جذب کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: سال گذشته از محل سفر رئیس جمهور یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافت که بیشتر صرف اجرای پروژه‌های پیشران توسعه استان نظیر راه آهن، راه‌ها، سدها، بیمارستان‌ها، پایاب سد خداآفرین و دیگر طرح‌های مهم و اساسی شد.

شایقی افزود: در ۲ ماه و ۱۰ روز گذشته که اعتبارات سال ۱۴۰۱ به استان ابلاغ شده، صد درصد مبادله موافقت‌نامه دستگاه‌های اجرایی انجام شده و تخصیص مرحله اول نیز ابلاغ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به زودی مرحله دوم اعتبارات ۱۴۰۱ به استان ابلاغ می‌شود و قطعاً پیگیری دستگاه‌های اجرایی برای جذب صد درصدی این اعتبارات به صورت استانی و ملی جز اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدی است.

شایقی ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ را یادآور شد و اضافه کرد: در قالب کتابچه و سی. دی این ظرفیت‌های قانونی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته تا نسبت به جذب اعتبارات تلاش و کوششی جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد اعتبارات به صورت متمرکز و در اختیار وزارتخانه‌ها است و همه دستگاه‌های اجرایی استان باید پیگیری‌های لازم را برای جذب این اعتبارات انجام دهند که قطعاً همراهی نمایندگان استان در مجلس را نیز در این حوزه شاهد هستیم.

شایقی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: توسعه استان با جذب اعتبارات ملی و ردیف‌های متمرکز امکان‌پذیر است و ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا از طریق نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه‌ها بیشترین جذب اعتبارات ملی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قرار است یک‌هزار و ۴۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر از محل سفر رئیس جمهور و تعهدات سازمان برنامه و بودجه به استان ابلاغ شود تا شاهد جذب این اعتبارات برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و پیشران باشیم.

شایقی گفت: برای راه آهن اردبیل در مجموع از محل سفر رئیس جمهور تاکنون بیش از ۳۴۳ میلیارد تومان منابع اختصاص یافته و در کنار آن برای توسعه چهار خطه‌های محورهای مواصلاتی استان تکمیل سد عمارت و پایاب برخی از سدهای دیگر، احداث بیمارستان نجف‌زاده، خانه‌های بهداشت و همچنین سدهای معیشتی و استخرهای ذخیره آب، پروژه‌های زیرساختی گلخانه‌ای و طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی منابع نقدی از این محل اختصاص یافته است.

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۲۴ دستگاه اجرایی استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی استان مربوط به سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده و ما پیش از این ۶ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان منابع را در این حوزه پرداخت کرده بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۳ میلیارد تومان منابع جدید نیز به استان ابلاغ شده و سعی ما بر این است تا هر چه سریع‌تر این منابع را در بین ۲۴ دستگاه اجرایی استان که پرداخت پاداش بازنشستگان آنها باقی مانده، پرداخت کرده تا بیش از این شرمنده بازنشستگان نشویم.

شایقی اضافه کرد: استان اردبیل از استان‌های پیشرو در پرداخت مطالبات بازنشستگان است و ما کمترین بدهی را به بازنشستگان داشتیم و سعی کردیم در سال‌های گذشته بخش عظیمی از پاداش‌ها و همچنین مانده مرخصی‌ها را نیز پرداخت کنیم.

پیگیری برای اخذ مجوز ماده ۲۳ برای بخشی از طرح‌های زیربنایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را آماده ارائه به مجلس کرده و قطعاً در هفته‌های آینده این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی یک هفته فرصت دارند تا پیشنهادات خود را برای ارائه به سازمان برنامه و بودجه با هدف اعمال نظر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ارائه کنند که ما قطعاً این جمع‌بندی‌ها را در هفته آینده انجام خواهیم داد.

شایقی تصریح کرد: ۴۷ پروژه ملی در استان دارای ردیف اعتباری ملی هستند که عمدتاً مجوز ماده ۲۳ آنها نیز صادر شده است.

وی از اختصاص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای این پروژه‌ها و طرح‌های ملی خبر داد و گفت: نمونه این طرح‌ها راه آهن، توسعه بزرگراه‌ها، تکمیل سدها و پایاب سد خداآفرین است که با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای به عنوان طرح ملی در حال اجرا است.

شایقی افزود: در کنار این طرح‌ها، تکمیل بیمارستان‌ها، توسعه طرح‌های فاضلاب، آبرسانی به شهر اردبیل و سایر پروژه‌ها در مجموع ۴۷ پروژه ملی را شامل می‌شود که سعی خواهیم کرد در بودجه سال آینده نیز ردیف اعتباری ملی برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

وی از پیگیری برخی دستگاه‌های اجرایی نظیر راه و آب منطقه‌ای برای جذب اعتبارات بیشتر در بودجه سال آینده قدردانی کرد و ادامه داد: ماده ۲۳ برخی طرح‌ها باید اخذ شود که تونل اسالم به خلخال و برخی طرح‌های گردشگری است که سعی بر این است تا ماده ۲۳ این طرح‌ها دریافت شود.

شایقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه محقق اردبیلی و علوم پزشکی نیز طرح‌های توسعه متعددی در دست اقدام دارند که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان شاهد تکمیل و بهره‌برداری از آنها باشیم.

وی اضافه کرد: در کنار پیگیری طرح‌های اجرایی از محل ماده ۲۳، قطعاً اولویت بودجه سال ۱۴۰۲ تخصیص منابع برای مصوبات سفر رئیس جمهور و پروژه‌هایی با پیشرفت ۸۰ درصد است که در استان اردبیل می‌توانیم در این زمینه ورود خوبی را داشته باشیم.

برنامه هفتم توسعه و طرح‌های کلیدی برای اردبیل

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به تدوین برنامه هفتم توسعه نیز اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه با رویکرد پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت منطبق بر سیاست‌های مقام معظم رهبری در حال تدوین نهایی است که سعی شده در این برنامه از کلی‌گویی پرهیز شده و تبیین درست مسائل رقم بخورد.

شایقی اظهار کرد: به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه هفتم توسعه، دولت تلاش می‌کند تا با رویکرد پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت این برنامه را به مجلس ارائه کرده و در چهار ماه آینده مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برخی چالش‌ها در کشور باید در برنامه هفتم توسعه رفع شود که از جمله این چالش‌ها می‌توان به مشکلات و تنگناهای اقتصادی، مسائل انرژی، آب و امنیت غذایی اشاره کرد.

شایقی گفت: برنامه هفتم توسعه در قالب دستورالعملی به استان‌ها ابلاغ شده که در قالب ۱۲ محور کلیدی و ۱۵ موضوع پیگیری‌ها انجام می‌شود تا ما بتوانیم در حوزه‌های انرژی، ترانزیت، معدن، توسعه صنعتی و رفع چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی، امنیت غذایی و بسیاری از مسائل و موضوعات دیگر راهکارهایی را ارائه کنیم.

وی به تبیین مسائل کلیدی در برنامه هفتم توسعه نیز اشاره کرد و افزود: ثبات اقتصادی با اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی و بانکی، بهبود فضای کسب و کار، توجه به ظرفیت‌های حوزه مسکن و معدن، ترانزیت، تقویت امنیت غذایی، رفع چالش‌های حوزه آب و صندوق‌های بازنشستگی از رویکردهای اصلی خواهد بود.

شایقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم تا در احکامی که برای این برنامه‌ها و طرح‌های الگویی ارائه می‌شود چالش‌های استان را نیز در حوزه آب، الگوی کشت، توسعه راه‌ها و ترانزیت و نظام درآمد و هزینه‌ای ارائه کنیم تا در برنامه هفتم توسعه با راهکار درست علمی بتوان مشکلات و چالش‌ها را رفع و به تقویت نظام اقتصادی کمک کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری، اردبیل عضو کارگروه گردشگری سازمان برنامه و بودجه انتخاب شده و تلاش بر این است تا در این زمینه رویکردها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم انجام شود.