رئیس کل دادگستری استان: همکاری و تعامل بیش از پیش نمایندگان سه قوه در استان برای استفاده از ظرفیت های استانی در رفع نیازهای مردم یک ضرورت است به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز […]

رئیس کل دادگستری استان: همکاری و تعامل بیش از پیش نمایندگان سه قوه در استان برای استفاده از ظرفیت های استانی در رفع نیازهای مردم یک ضرورت است

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، نماینده محترم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی و ارتباط ویدئو کنفرانس با روسا و داستان های حوزه های قضایی در محل ساختمان مرکزی دادگستری استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین کثیرلو رئیس کل دادگستری استان در این جلسه با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با اشاره مقوله پیشگیری گفت : باید نتایج این جلسات و گفتگوها به حالت عملی و کاربردی در جامعه نمود پیدا کنند و دستگاه های عضو باید نتایج اقدامات انجام شده را در این جلسات تشریح نمایند.
وی فلسفه وجودی این شورا و اهداف ترسیمی برای آن را بسیار گسترده تر از برنامه های ابلاغی از مرکز ذکر کرد و گفت: باید معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در هماهنگی با سایر دستگاه ها آسیب های اجتماعی در استان را شناسایی و مطالعات و راهکارهای لازم برای برطرف نمودن آن ارایه نماید.
رئیس کل دادگستری استان با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه های اجرایی بیشترین منشا بروز تخلفات و تشکیل پرونده ها در محاکم دادگستری را نهادهای دولتی به ویژه حوزه های کاری شوراها و شهرداری ها دانست و گفت: ضرورت دارد تا آموزش های لازم برای تبیین و تشریح حوزه عمل در شوراها و شهرداری ها از سوی نهادهای مسئول صورت بگیرد .
صیانت از منابع طبیعی و لزوم اتخاد تدابیر پیشگیرانه از مراتع، جنگل ها، بستر رودخانه ها، راهها و … از دیگر موارد مورد تاکید رئیس کل دادگستری استان بود.
حجت الاسلام والمسلمین کثیرلو با اشاره به اینکه بزرگترین و اصلی ترین دغدغه مردم معیشت است گفت: برای اینکه بتوانیم تصمیمات لازم برای بهبود وضعیت معیشت مردم استان بگیریم، لازم است جلسات مداومی با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین قوه قضاییه و مجریّه در استان به منظور استفاده از ظرفیت استانی به ویژه استفاده از ظرفیت دستگاه قضایی تشکیل شود.
سید عبدالله طباطبایی دادستان مرکز استان هم با تشریح اهمیت مقوله پیشگیری از وقوع جرم با توجه به معضل و کمبود آب در استان بر لزوم اتخاذ مدیریت صحیح منابع آبی تاکید کرد و گفت: مسلّماً اگر این امر به خوبی مدیریت نشود بسترگاه بسیاری از جرایم و اختلافات خواهد بود.
وی در ادامه صیانت و حفاظت از اراضی ملی و بیت المال را یک ضرورت ذکر کرد و گفت: مسلّماً اقدامات جدی و برخوردهای قاطعانه با هرگونه تخریب و تصرّف و تغییر غیر قانونی کاربری اراضی صورت خواهد گرفت.
دادستان مرکز استان بر لزوم تسریع در ارایه گزارش تخلفات و جرائم به مراجع قضایی تاکید کرد و اظهار داشت: هرچه این گزارشات به موقع و در سریعترین زمان ممکن و همراه با مستندات و بدون اتلاف وقت گزارش شود، نتیجه برخوردها با جرائم و تخلّفات در بین مردم ملموس تر خواهد بود و این امر قطعاً موجب جلب رضایتمندی بیشتر در جامعه خواهد بود.
عباسزاده نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز از اقدامات پیشگرانه انجام شده در استان و برگزاری اینگونه جلسات اجتماعی که نشان از اهمیّت مسایل اجتماعی در استان است قدردانی نمود.
وی همچنین منشا بخش عمده خشونت ها را ناشی از مسائل اقتصادی ذکر کرد و گفت: این نکته ایجاب می‌کند تا هر سه قوا در همکاری و هماهنگی جامع و کامل اقدامات جدی در فراهم آوردن خواسته ها و نیاز های مردم به ویژه معیشت مردم اقدام نمایند.
جلال آفاقی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم در این جلسه با تشریح عملکرد این معاونت از برگزاری موفق برنامه های مد نظر خبر داد و گفت: خوشبختانه همکاری منسجم و تعامل و هم افزایی خوبی مابین دستگاه قضایی و دستگاه های اجرایی استان وجود دارد و امید است با ادامه این روند شاهد کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی باشیم.
بحث و تبادل نظر و ارایه راهکارها و پیشنهادهای لازم از سوی اعضا، برای کاهش اختلافات و جرائم از دیگر موضوعات این جلسه بود.