رئیس کل دادگستری استان: ارائه آموزش های لازم به منظور افزایش آگاهی های عمومی جهت پیشگیری و مقابله با جرائم و تخلّفات در فضای مجازی ضروری است پنجمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با حضور مسئولان عالی قضایی استان، مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی به منظور بررسی راهکارهای مقابله با […]

 

رئیس کل دادگستری استان: ارائه آموزش های لازم به منظور افزایش آگاهی های عمومی جهت پیشگیری و مقابله با جرائم و تخلّفات در فضای مجازی ضروری است

پنجمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با حضور مسئولان عالی قضایی استان، مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی به منظور بررسی راهکارهای مقابله با جرائم و تخلّفات در فضای مجازی در محل دادگستری استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین کثیرلو رئیس کل دادگستری استان در ابتدای این جلسه با تسلیت ارتحال عالم ربانی آیت الله صافی گلپایگانی، ایام الله دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت.
سپس وی به تشریح اهمیّت مقوله پیشگیری از وقوع جرم پرداخت و خاطر نشان کرد: مقوله پیشگیری از وقوع جرم همواره از برنامه ها و اولویت های اصلی قوه قضائیه بوده و از مقوله های جدی و مورد تاکید در سند تحول قضایی است. لذا دادگستری استان بر همین مبنا به طور جدی پیگیر این امر بوده و تمام توان خود را به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری با سایر دستگاه ها و نهادها برای پیشگیری و مقابله با جرائم و تخلفات بکار می بندد.
وی یاد آور شد؛ برای همه مسولان وظایف ذاتی و قانونی مشخص شده است که باید به طور جامع و دقیق بایستی انجام داده و گزارش آن را به صورت مستمر و مداوم به دبیرخانه شورا گزارش شود.
حجت الاسلام والمسلمین کثیرلو با بیان اینکه اگر تمامی دستگاه ها و نهادهای اجرایی دولتی مطابق با قوانین و مقررات داخلی سازمانی خود اقدام نمایند و اقدامات پیشگیرانه را با رصد ها و نظارت های خود به طور دقیق دنبال کنند مسلّماً از بروز بسیاری از آسیب ها و تخلّفات جلوگیری می شود و دستگاه قضایی نیز همواره از اقدامات قانونی دستگاه ها حمایت کرده و با متخلّفان مطابق قانون به شدّت برخورد می کند.
رئیس کل دادگستری استان در خصوص کسب و کارهای اینترنتی نیز افزود: روند نظارتی در فضای مجازی همچون فضای واقعی باید از سوی متولّیان نظارتی مشخص شده در قانون صورت گیرد و دستگاه ها بایستی شبانه روزی فعالیّت ها را زیر نظر داشته باشند تا در صورت مشاهده هر گونه تخلّف مطابق با قانون برخورد نمایند.
وی اظهار داشت: یکی از راه های جلوگیری از بروز آسیب ها در این فضا ارایه آموزش های لازم به خانواده ها از سوی صدا وسیما و رسانه ها در جامعه می باشد تا خانواده ها بتوانند با آگاهی های لازم از حجم زیاد محتوای شبکه های اجتماعی و دیجیتال به صورت مطلوب برخوردار بوده و از طرفی در دام های کلاهبرداران و سودجویان در فضای مجازی و اینترنتی نیافتند.
جلال آفاقی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب ها یکی از وظایف ذاتی مسولان دستگاه هاست خاطر نشان کرد: یکی از جرایمی که تعداد زیادی از پرونده های متشکله در محاکم را شامل می شود جرایم اینترنتی و فضای مجازی است که در قالب خرید و فروش و تبلیغات اتفاق می افتد.
لذا نظر به اهمیّت موضوع ، این امر در دستور کار شورای پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفته است تا با استفاده از ظرفیت دستگاه ها و نهادهای عضو شورا بتوانیم از وقوع تخلفات در این حوزه بکاهیم. وی خاطر نشان کرد: هر چند فضای مجازی و فعالیت های در بستر وب ظرفیت بسیار خوبی در رونق کسب و کار ایجاد نموده است ولی نباید اجازه داده شود تا متخلفان و سودجویان با استفاده از خلاءهای قانونی و یا عدم نظارت بر این فضا از سوی متولیان، موجب ضربه خوردن کسب کارهای باشد که بطور قانونی در این فضا فعالیت می کنند.
طباطبایی دادستان مرکز استان هم با تسلیت رحلت عالم جلیل القدر آیت الله صافی گلپایگانی و تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به تشریح جرائم و تخلفات فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه پیچدگی و گستردگی فضای مجازی باعث شده است تانظارت ها و کنترل ها در این حوزه بسیار سخت و فنی شود. لذا لزوم داشتن فرهنگ استفاده از تکنولوژی های نوین و سواد رسانه ای در جامعه ضروری است و از طرفی به روز بودن تخصص ها و آگاهی ها در این زمینه در میان دستگاه ها و نهادهای اجرایی به منظور افزایش توانمندی های نظارتی بسیار ضروری است.
بحث و تبادل نظر اعضاء و ارایه راهکارهای لازم برای مقابله با جرائم و تخلفات در فضای مجازی از دیگر برنامه های این جلسه بود.

مدیریت روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان اردبیل