سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تبدیل وضعیت سند فیزیکی به سند الکترونیکی از هفته قوه قضائیه و در اصل حذف فیزیکی سند مالکیت تک برگ خبر داد.

تایماز نیوز | به گزارش روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره زمان صدور سند الکترونیکی برای املاک گفت: «سه مرحله برای صدور اسناد مالکیت تعریف شده است. در مرحله نخست سال ۱۳۱۱ اسناد به صورت تک برگی صادر می‌شدند و در مرحله دوم سند دفترچه‌ای جایگزین شدند. در سال ۱۳۸۸ این اسناد متوقف شدند.
مرحله سوم اسناد تک برگ حدنگار بود که در حال حاضر استفاده می‌شوند. در مرحله نهایی قرار است سند مالکیت تک برگ فیزیکی حذف شود. در این مرحله سندها به صورت الکترونیکی صادر خواهند شد. همچنین زمان اجرای تبدیل وضعیت سند فیزیکی به سند الکترونیکی از هفته قوه قضاییه خواهد بود.»

مزایای سند الکترونیکی
گفتنی است، در اسناد دیجیتال علاوه بر اینکه امضای دیجیتال تعریف می‌شود اثر انگشت دیجیتال نیز ثبت می‌شود. به همین دلیل مشکلات سال‌های گذشته درباره جعل اسناد به طور کامل از بین می‌رود.
همچنین می‌توان کاهش بروکراسی اداری را یکی دیگر از مزیت‌های سند الکترونیکی عنوان کرد. در واقع با الکترونیکی شدن اسناد مالکیت دیگر نیاز نیست برای ارائه آن کپی گرفته شود. زیرا همه اطلاعات سند در سامانه ثبت شده است. به همین دلیل با ارائه اطلاعات هویتی فرد می‌توان تمامی اسنادی را که به نام طرف ثبت شده را مشاهده کرد.