همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر و منطقه عسلویه، عملیات اجرایی پروژه PDH-PP پتروشیمی جم با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۲ میلیارد دلار و با حضور مهندس جواد اوجی، وزیر نفت؛ علیرضا زمان‌پور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری؛ شیخ موسی احمدی، نماینده جنوب استان بوشهر؛ مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملّی صنایع پتروشیمی؛ عبدالرحیم قنبریان، مدیرعامل و تعدادی از مدیران پتروشیمی جم ظهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه آغاز شد.

 

تایماز نیوز/ گزارش پایگاه خبری رهرونیوز وبه نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و روابط عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی جم؛ شرکت توسعه پلیمر کنگان که ۱۰۰% سهام آن متعلق به شرکت پتروشیمی جم است ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ به منظور اجرا و بهره‌برداری طرح PDH/PP برای تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن ثبت و تاسیس شده است.
محل اجرای این طرح جنوب شرق فازهای ۲۲-۲۴ مجتمع گازی پارس جنوبی است که دارای مزایایی همچون دسترسی به منبع عظیم خوراک پروپان می‌باشد.

این طرح در زمینی به مساحت ۵,۴۹ هکتار و با هدف تولید پروپیلن به روش هیدروژن‌زدایی تحت لیسانس شرکت UOP و تولید پلی پروپیلن مطابق با تکنولوژی در دسترس شرکت پتروشیمی جم طراحی و اجرا گردیده است.

واحدهای اصلی مجتمع شامل تولید پروپیلن (PDH) به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال و تولید پلی‌پروپیلن (PP) به ظرفیت۶۰۰ هزار تن در سال و خوراک مجتمع ۷۱۲ هزار تن پروپان از فازهای پارس جنوبی تامین می‌شود.

ارزش محصولات تولیدی پروژه PDH/PP بالغ بر ۵۵۰ میلیون یورو در سال با ۱۰۰% ظرفیت تولید و میزان سرمایه‌گذاری این پروژه‌ی ارزشمند در حدود ۱,۲ میلیارد دلار است که دوره‌ی ساخت آن ۵۷ ماه پیش‌بینی شده است.

فازبندی پیاده‌سازی و اجرای پروژه در فاز ۱ و زیرساخت شامل به‌سازی و آماده‌سازی زمین؛ فاز ۲ یوتیلیتی، آفسایت و آفپلات واحد PDH به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال و فاز ۳ واحد Polypropylene به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال است.

همچنین میزان اشتغال‌زایی پروژه PDH/PP در دوره ساخت بیش از ۳,۰۰۰ نفر در فعالیت‌های اجرایی شامل نیروهای پیمانکاری، سازندگان و کارفرما و در دوره بهره‌برداری بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱,۵۰۰ نفر در زنجیره تولید پایین‌دستی خارج از مجتمع است.

گفتنی است شرکت توسعه پلیمر کنگان به‌طور کامل متعلق به پتروشیمی جم از شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.

همچنین، آیت الله رییسی رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر امروز خود عسلویه، در نشست خبری با اصحاب رسانه نتایج و دستاوردهای سفر دوم دولت مردمی به استان بوشهر را تشریح می‌کند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، جواد اوجی وزیر نفت، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.