مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از کشت 40میلیون اصله نهال در چهارچوب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی ی4 سال آینده در این استان خبر داد.

به گزارش تایماز نیوز / محمود قلی زاده روز یکشنبه در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته که سهم استان از این تعداد کاشت ۱۰ میلیون اصله نهال تا یک سال و ۴۰ میلیون اصله نهال تا چهار سال آینده است.

وی اضافه کرد: این طرح در چهارچوب مشارکت‌های مردمی در ایجاد و توسعه فضای سبز و سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب زراعت چوب در استان قابل اجرا بوده و تحقق آن نیازمند همت و اراده جمعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: با توجه به گسترش صنایع آلاینده در کشور و افزایش آلودگی هوا، درختکاری و جنگل‌کاری مناطق مختلف بر اساس سیاست‌های کنوانسیون مبارزه با بیابانزایی در اولویت قرار گرفته که در مرحله اول نیاز است جهت اجرای این طرح، پویش مردمی در استان ایجاد شود.

وی با تشریح رویکردهای اصلی این طرح افزود: یکی از رویکردهای اصلی طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، مبارزه با آلودگی هوا، مقابله با بیابان‌زایی، جلوگیری از فرسایش خاک و روان‌آب‌ها و کاهش کربن و تولید اکسیژن است ضمن اینکه توسعه فضای سبز هم در قالب این طرح مد نظر قرار گرفته است.

قلی‌زاده با بیان اینکه طرح مردمی درختکاری نوعی آبخیزداری زنده است، افزود: رویکرد دیگر این طرح تامین نهاده‌ها بویژه نیازمندی‌های صنایع سلولزی و افزایش کشت صنوبر در مناطق می‌باشد که با اجرای عملیات بیولوژیکی و توسعه جنگل کاری در استان می‌توان سرانه فضای سبز در استان را افزایش داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ۱۳طرح آبخیزداری در شهرستان‌های اردبیل، گرمی، بیله سوار، نمین، نیر، سرعین، مشگین‌شهر و خلخال در هفته منابع طبیعی بهره‌برداری می‌شود.

محمود قلی‌‍زاده با اعلام این خبر اظهار کرد این طرح‌ها در وسعت ۱۳ هزار متر مکعب و با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف استان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از محل اعتبارات استانی ۲ سازه آبخیزداری با ۶ میلیارد و پنجاه میلیون ریال، از محل اعتبارات ملی ۱۶ سازه آبخیزداری با ۴۶ میلیارد ریال، ۱۰ سازه آبخیزداری با ۷۱ میلیارد ریال از محل منابع محرومیت‌زدایی و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۲۳ سازه با ۲۰اعتبار میلیارد ریالی در مناطق مختلف استان اجرا شده است.

قلی زاده ادامه داد: طرح‌های توسعه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوضه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرا قرار گرفته است.

وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیلاب و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین از رفع تصرف یک هزار و ۲۶۲ هکتار در قالب ۲۹۲ فقره پرونده از اراضی ملی این استان در سال جاری خبر داد و گفت: برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی این میزان از اراضی ملی از متصرفان خلع ید و به بیت‌المال باز گردانده شده است.

وی گفت: همچنین در سال‌جاری با تلاش شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان و کنترل گلوگاه‌های قاچاق فرآورده‌های جنگلی ۲ هزار و ۵۵۱ اصله الوار و بیش از ۶ هزار و ۸۳۰ کیلو گرم زغال قاچاق جنگلی کشف و ۲۱۹ باب کوره زغال هم تخریب شده است.

قلی زاده در عین حال از تخریب و تصرف اراضی ملی به میزان ۵۰ هزار و ۲۶۷ هکتار در استان خبر داد و گفت: ۱۵۰ فقره پرونده در زمینه تخریب و تصرف اراضی تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شده است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در استان افزود: سه فقره آتش سوزی به مساحت ۳.۶۲ هکتار در جنگل و ۳ دهم هکتار هم در مرتع استان اتفاق افتاده است.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد ، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق ، ارس ، بلوط ، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.