نور نام خداست. درود خداست. جلوه ای از جمال لایزال خداست که قطره قطره، در شریان هایمان، راه می گیرد تا بشارتی باشد بر شکست تاریکی … تار و پودِ شهر در نفس های روشن نور گسترده می شود و این بار نه در روز که در تاریکی شب، این نور دل انگیز اهواز را جانی دوباره می بخشد.
به گزارش تایماز نیوز به نقل از هنرقلم/
آن هم کجا؟ بر روی پل سیاه که نماد قدمت و اصالت اهواز است و سینه ای مالامال از خاطرات گذشته دارد که تک تک این خاطره ها را در کشاکش روزهای سخت و سرنوشت ساز تاریخی به حافظه خویش سپرده است.

وقتی صد سال از عمرت بگذرد کوهی از تجربه و داستان می شوی، علی الخصوص که در نقطه ثقل شهر باشی و همچون عقاب شهر و ساکنین آن را زیر نظر داشته باشی.
خبر بسیار مسرت بخشی بود. نورپردازی پل های قدیمی اهواز!

بالاخره پل سیاه از دل تاریکی شب های اهواز بیرون می آید و مثل جواهری خوش تراش می درخشد. زلال نام خداوند، چهره شهر را رنگی تازه دهد و نوازش بی دریغ نور، لب ها را به تبسم فرا می خواند.

پیشینه تاریخی این مرز و بوم اثبات می کند که مردمان این دیار عاشق نور و روشنی اند.

مدت مدیدی است که در بسیاری از نقاط دنیا از نورپردازی برای زیبا سازی فضای شهری بهره می برند و همین امر سبب شده تا مردم در ساعاتی برای رهایی از فشار های روزمره به دل شب پناه ببرند و نوعی زندگی و زیست شبانه در شهر شکل بگیرد که موجب پویایی و شادابی شهروندان می گردد.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از روابط عمومی شهرداری اهواز، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اهواز نیز بر این عقیده است که مهم‌ترین شاخصه مدیریت شهری موفق، توانایی پاسخ به نیازهای شهروندان است، نورپردازی اماکن شهری می‌تواند نیاز شهروندان به فعالیتی امن و دلپذیر در ساعات شب را مرتفع نموده و تأثیری خوشایند بر روان آنها داشته باشد.

سجاد حیدری نوید بخش عملیات نور پردازی پل سیاه بعد از چند سال خاموشی در اهواز است و می گوید:« عملیات نور پردازی توسط یک شرکت متخصص با استفاده از اجناس و لوازم مرغوب سازگار با شرایط اقلیمی شهر اهواز آغاز شد و قرار است در این عملیات حدود ۱۰۵۰ عدد وال واشرLED 24 وات یک متری سفید رنگ و ۲۰۰ عدد پروژکتور سفید رنگ بر روی پل نصب شود.»

در آستانه نوروز و پذیرایی از مهمانانی که از اقصی نقاط کشور به اهواز می آیند و همچنین بهره برداری هر چه بیشتر همشهریان عزیز عمده کار سازمان زیباسازی به نورپردازی و زیباسازی معابر، ابنیه، پل ها و …اختصاص می یابد. نورپردازی درختان اکالیپتوس یکی از خاص ترین و منحصر به فردترین نورپردازی هایی است که در سطح شهر اهواز انجام شده که در کل کشور بی نظیر است. زیرا این درختان بسیار بلند قامت هستند و تاکنون تا این ارتفاع نورپردازی درختان صورت نگرفته است.

نور متحرک و برنامه پذیر از دیگر مزیت های نورپردازی های جدید شهری در اهواز است زیرا پیش تر فقط از قابلیت تغییر رنگ لامپ ها استفاده می شد اما در طراحی جدید جلوه های نوری و ریتمیک بودن کار برای ایجاد نشاط و شادابی در محیط های مختلف لحاظ شده است.

۱۰۰سان لایت(لامپ های خورشیدی) که در ایام دهه فجر در سطح شهر اهواز نصب شد بازخوردهای مثبتی از سوی شهروندان به دنبال داشت و موجب انبساط خاطر شهروندان شده بود از این رو ۵۰۰ عدد دیگر از این نمونه خریداری و تا ایام نوروز در سطح شهر نصب می شود. از دیگر المان های نوری المان کهکشان هستند که ۲۴۰ عدد از این المان خریداری و نصب می شود.

بدنه ساده و بی روح زیرگذر خلیج فارس که تاریک و بدمنظر بود نورپردازی و دیواره آن رنگ آمیزی و نقاشی شده است. ریسه های بلوطی برای اولین بار برای آذین بندی شهر اهواز خریداری و نصب می شود. پل شهید علم‌ الهدی با همین ریسه های بلوطی به تونلی از نور مبدل شده و جاذبه ای دیدنی در دل شهر پدید آورده است. اینها بخشی از اقداماتی است که سازمان زیباسازی شهرداری اهواز برای جان بخشیدن به شب های این شهر در ایام پیش رو انجام داده است.

طراحی روشنایی شهری امروزه دیگر یک موضوع صرفا تزئینی نیست بلکه روشی برای تامین امنیت، آرامش، نشاط و … در محیط های شهری و تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است. و کارکردی فراتر از روشن سازی دارد بلکه به عنوان یکی از اجزای اصلی طراحی فضاهای شهری مورد استفاده قرار می گیرد.