تایماز نیوز/به گزارش پایگاه خبری هنر قلم،”رئیس دوره ۲۹ کانون وکلای دادگستری مرکز” شامگاه یکشنبه هفتم اسفندماه در آیین روز وکلا و جشن استقلال وکلا در اهواز گفت: استقلال نهاد وکالت به معنای خودگردانی، خود انتظامی و کاهش بار هزینه نظام قضایی است؛ تبعات مثبت این استقلال اول متوجه حاکمیت و بعد هم مردم است.هیچ […]

تایماز نیوز/به گزارش پایگاه خبری هنر قلم،”رئیس دوره ۲۹ کانون وکلای دادگستری مرکز” شامگاه یکشنبه هفتم اسفندماه در آیین روز وکلا و جشن استقلال وکلا در اهواز گفت: استقلال نهاد وکالت به معنای خودگردانی، خود انتظامی و کاهش بار هزینه نظام قضایی است؛ تبعات مثبت این استقلال اول متوجه حاکمیت و بعد هم مردم است.هیچ نهاد مدنی و فعال در عرصه جغرافیای سیاسی کشور نمی‌تواند بدون نظارت به کار خود ادامه دهد چون در چارچوب قانون کار می‌کند و نظارت بر اجرای قانون از وظایف حاکمیت است اما این نظارت نباید به معنای دخالت باشد.

نجفی توانا با اشاره به اینکه وکیل دادگستری در مستقل نباشد مردم به او اعتماد ندارند، گفت: استقلال وکیل دادگستری حتی باعث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور می‌شود؛ استقلال وکیل دادگستری در کنار استقلال قاضی به اجرای عدالت کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کانون وکلا نباید دچار سیاست‌زدگی شود، بیان کرد: استقلال کانون وکلا به معنای جدایی از حاکمیت نیست و هیچ نهاد مدنی و سیاسی جدا از حاکمیت محسوب نمی‌شود.

 

*استقلال قاضی و وکیل برای اقامه عدل و اجرای عدالت ضروری و اجتناب ناپذیر است*

 

رئیس کل دادگستری خوزستان با تأکید بر اینکه استقلال قاضی برای حاکمیت قانون لازم است، گفت: استقلال قاضی و وکیل برای اقامه عدل و اجرای عدالت ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ قطعاً استقلال وکیل در دفاع نیز از اصول مسلمی است که نظام عدالت به آن نیاز دارد و کمک می‌کند که دفاع موثری داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه استقلال قاضی و استقلال وکیل در دفاع برای اجرای عدالت لازم و ضروری است، تصریح کرد: می‌توانیم قانون را نقد کنیم چون همواره قانون اساسی مورد نقد حقوقدان قرار گرفته اما نمی‌توانیم قانون را اجرا نکنیم؛ قانون باید اجرا شود چون وکلا حامی اجرای قانون هستند و باید در این راستا تلاش کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه فعالان عرصه قضا و رسیدگی نیز باید در زمینه اجرای قانون اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، در خصوص تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرد: امنیت زیربناست و برای جامعه اهمیت بالایی دارد؛ هم در عرصه جرم انگاری در عرصه جرایم علیه امنیت و هم در عرصه رسیدگی‌های افتراقی برخی از جرائم علیه امنیت و جرایم سازمان یافته در نظام‌های مختلف دنیا مقرراتی وضع شده که مثلاً در بحث حضور وکیل تعلیق دسترسی به وکیل را داریم.

دهقانی ادامه داد: اگر کسی متهم ارتکاب جرم امنیتی و تروریستی شده باشد، حق دسترسی به وکیل تعلیق می‌شود ولی در تبصره ماده ۴۸ قید شده از بین برخی وکلا می‌تواند وکیل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در دستگاه قضایی استان دو موضوع اتقان آرا و تسریع در رسیدگی را در اولویت کاری قرار دادیم، تأکید کرد: قطعاً جامعه وکلا می‌توانند در این راستا به جامعه قضایی کمک کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان خبر داد: در ۱۱ ماهه امسال ۳۰ درصد پرونده‌های معوق و مسن را کاهش دادیم، منتها این کافی نیست و جامعه وکلا باید در زمینه ساختار و ارکان دعوی و طرح آن در چارچوب قانون کمک و در کاهش ورودی پرونده‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

دهقانی یادآور شد: در قضازدایی از دعوی که مردم خوزستان به صورت روزانه با آن روبرو بودند (فک پلاک خودرو) توانسته‌ایم از ورود حدود ۱۴ الی ۱۶ هزار پرونده در سال جلوگیری کنیم.

 

*با ادغام تحت هیچ شرایطی موافق نیستیم بلکه با الحاق موافق هستیم*

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان شامگاه یکشنبه در آیین روز وکلا و جشن استقلال وکلا در اهواز اظهار داشت: هیچ تردیدی نیست که کانون وکلا برآمده از نظام حقوقی کشور است و این نهاد مبنا و منشا قانونی دارد.

 

طاهری‌نسب افزود: وکالت دادگستری از زمان قانون مشروطه کشور به صورت متعارف بوده و در تمامی مراجع قضایی پذیرفته شده و به تدریج همگام و متوازن با رشد دادگستری و عدالت به یکی از آورده های انقلاب مشروطه تبدیل شد؛ وکالت دادگستری نیز همگام با انقلاب مشروطه و با رشد دادگستری متناسب با استانداردهای نوین جهانی ارتقا پیدا کرد.

وی گفت: گاهی برخی ها می‌گویند شما از اینکه بحث استقلال را مطرح می‌کنید، خسته نشده اید و آیا خطری متوجه استقلال شما است؟ در حالی که باید به این افراد حداقلی بگوییم که استقلال کانون وکلا یک ضرورت است اگر استقلال از کانون وکلا گرفته شود بی شک وکیل هویت صنفی خود را از دست میدهد.

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان عنوان کرد: برخی مواقع یک دستگاه امنیتی پرونده ای را علیه شخصی مطرح می کند که اگر وکیل استقلال لازم را نداشته باشد بی شک نمی تواند به این پرونده ورود کند؛ در شرایط موجود هم خیلی از همکاران ما برخی پرونده‌ها را نمی پذیرند در حالی که این استقلال به مردم و حاکمیت منفعت می رساند.

طاهری نسب گفت: اگرچه در حال حاضر استقلال قاضی را مهمتر از استقلال وکیل می دانیم ولی هر یک به جای خود بسیار با اهمیت و مهم است استقلال قاضی نیز در نظام های حقوقی مهم است.

وی خاطرنشان کرد: استقلال وکیل باعث اعتبار‌ دادرسی در دادگاههای بین المللی می شود ؛ استقلال وکیل و کانون وکلا یک ضرورت بی بدیل است.

این مقام مسئول بیان کرد: همواره در معرض از دست دادن این استقلال هستیم ؛ واقعیت های سیاسی و نظام حقوقی کشور را درک می کنیم اما برخی ها استقلال وکیل را نمی پذیرند . ضرورت دارد وکلای دادگستری در صحنه باشند و وضع قوانین را رصد کنند چرا که یکبار در غفلت تاریخی ما مصوبه ای وضع شد که آسیب‌های زیادی را به همراه داشت.

رییس کانون وکلای استان خوزستان تصریح کرد: اکنون صحبت از ادغام کانون وکلا با یک نهاد حاکمیتی است که این بی شک به سود ما نیست ؛ با ادغام تحت هیچ شرایطی موافق نیستیم بلکه با الحاق موافق هستیم.  اگر قرار است به مرکز مشاورین قوه قضاییه استقلال داده شود باید کانون های وکلا بررسی کنند و مذاکراتی شود . ادغام اهانت به ساختار حقوقی کشور است .

طاهری نسب گفت: در سال های گذشته چندین دولت آمدند و رفتند و قرار بود هفتم اسفند روز کانون وکلا باشد ؛ به رغم اینکه رییس جمهور سابق چندین بار پیگیری کردند و بحث ثبت ملی این روز در تقویم ملی مطرح شد اما مشخص است که قدرت هایی هستند که این موضوع را نمی خواهند.

وی گفت: امید است بتوانیم از حق شغلی خود که همان استقلال است، دفاع کنیم ؛ مراجع مربوطه با قاطعیت با تخلفات برخورد می‌کنند ؛ استقلال وکلا باید توام با حفاظت از شئون دادگستری باشد.