اردبیل معاون فنی انتقال خون استان اردبیل گفت: آمار اهدای خون در بین بانوان استان اردبیل پایین است و نیازمند مشارکت بیشتر در این حوزه هستیم. شاهین صمدی ۱۲مرداد در مراسم گرامیداشت هفته اهدای خون در اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر استان اردبیل یکی از استان‌های موفق در حوزه اهدای خون و تأمین فرآورده‌های […]

اردبیل معاون فنی انتقال خون استان اردبیل گفت: آمار اهدای خون در بین بانوان استان اردبیل پایین است و نیازمند مشارکت بیشتر در این حوزه هستیم.

شاهین صمدی ۱۲مرداد در مراسم گرامیداشت هفته اهدای خون در اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر استان اردبیل یکی از استان‌های موفق در حوزه اهدای خون و تأمین فرآورده‌های خونی برای مراکز بیمارستانی است به طوری که هم از گروه خونی A و هم از گروه خونی B و آنتی‌ژن‌های مختلف تولید خون و فرآورده‌های آن با همراهی اهداکنندگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ما بیشتر به گروه خونی منفی با توجه به کمبود تأمین اهدای خون در این گروه روبه‌رو هستیم که بیمارستان‌ها نیز نیاز بیشتری به این گروه خونی دارند که البته در بین گروه‌های خونی منفی، -AB و –B بیشترین نیاز مراکز بیمارستانی و بانک خون استان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر اهداکننده خون با اهدای یک کیسه خون به میزان ۴۵۰ سی سی می‌تواند جان انسان‌های نیازمند خون را نجات دهد که از هر اهدای خون محصولاتی نظیر پلاکت، گلبول‌های قرمز و مایه خون تولید و به مصرف می‌رسد.

معاون فنی انتقال خون استان اردبیل سرانه اهدای خون را در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: در سطح جهان به ازای یک‌هزار نفر ۳۵ نفر اهدای خون انجام می‌دهند که این آمار در کشور ما ۲۷ در یک‌هزار است.

صمدی افزود: آمار خون در استان اردبیل ۳۲ در یک‌هزار می‌باشد که از میانگین کشوری بالاتر است.

صمدی مدت استفاده از فرآورده‌های خون به ویژه پلاکت را سه تا پنج روز اعلام کرد و ادامه داد: به سرعت بعد از اهدای خون، خون و فرآورده‌های آن در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار می‌گیرد تا زمینه تأمین خون مورد نیاز بیماران فراهم آید.

وی اضافه کرد: از هر سه نفر هموطن ایرانی، یک نفر در طول عمر خود به خون و فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کند که ما در سازمان اهدای خون تلاش می‌کنیم این نیاز را به سرعت تأمین کنیم.

صمدی با گرامیداشت ۹ مردادماه روز اهدای خون بیان کرد: ۴۷ سال پیش سازمان انتقال خون تأسیس شده و هم اکنون در پایگاه‌ها و مراکز دائمی، سیار و پایگاه‌های محلی اهدای خون از هموطنان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شرط اهدای خون سن ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن بالای ۵۰ کیلوگرم است که افراد بدون ابتلا به بیماری‌های خاص می‌توانند برای اهدای خون به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

صمدی با بیان اینکه در دنیا نیمی از اهداکنندگان خون آقایان و نیمی دیگر بانوان هستند، اظهار کرد: در استان اردبیل آمار اهدای خون بانوان کمتر است و ما نیازمند مشارکت بیشتر مردم هستیم.

وی به فعالیت پایگاه‌های انتقال خون در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: نباید نگران انتقال بیماری کرونا از طریق خون باشیم چرا که این بیماری یک بیماری تنفسی است و هیچ ارتباطی با اهدای خون ندارد ولی ما در مراکز اهدای خون سعی کردیم تمام امکانات و تجهیزات را برای اهدای خون سالم فراهم کنیم.

معاون فنی انتقال خون استان اردبیل افزود: به محض مراجعه اهداکنندگان خون، آزمایش‌های اولیه انجام شده و تمام پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت می‌شود تا در بهترین شرایط اهدای خون انجام شود.