مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: آبیاری نوین چهار هزار هکتار از اراضی این شرکت با هدف رونق تولید و اشتغال هدف‌گذاری شده است.

به گزراش تایماز نیوز؛ قاسم محمدی  افزود: از ۲۳ هزار هکتار اراضی در کشت و صنعت مغان ۱۷ هزار هکتار آن مربوط به زراعت آبی است که چهار هزار هکتار آن تبدیل به آبیاری نوین می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و اهتمام شرکت کشت و صنعت به این امر اظهار کرد: علاوه براین طرح آبیاری زیرسطحی هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شرکت در دستور کار قرار گرفته و قرارداد اجرای ۸۰ هکتار از آن با مرکز پیشران نهاد منعقد شده و این طرح هم بزودی عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: قرارداد مطالعه و زهکشی ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز با شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) امضا و مطالعات اولیه طرح انجام شده است که بزودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه از ۲۳ هزار هکتار اراضی ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به باغات است که ۵۰ درصد آن فرسوده شده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر ۵۰۰ هکتار از باغات کشت و صنعت بازسازی و احیا شده و کشت جدید هم به میزان ۳۰۰ هکتار در یک سال گذشته انجام شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به توسعه کشت ذرت بذری افزود: کشت یک هزار هکتار ذرت بذری در کشت و صنعت هدف‌گذاری شده که در صورت تحقق، این شرکت پیشقراول توسعه ذرت بذری در کشور خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید محصولات کشت و صنعت به یک میلیون تن

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حجم کلی تولیدات کشت و صنعت مغان را ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برنامه ما این است میزان تولیدات این شرکت به یک میلیون تن افزایش یابد که دستیابی به این هدف مستلزم سرمایه‌گذاری کلان در این بنگاه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه کشت و صنعت مغان به قطب تولید محصولات استراتژیک تبدیل شده است، افزود: با سرمایه‌گذاری جدید و توجهی که دولت به این بنگاه اقتصادی دارد، تلاش ما بر این است تا زمینه توسعه کمی و کیفی این مجموعه را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از افزایش تولید چغندر و شیر در کشت و صنعت مغان خبر داد و گفت: سال گذشته ۹۰ هزار تن چغندر و ۱۰ هزار تن شیر در این شرکت تولید و روانه بازار شده است.

محمدی با اشاره به توسعه کشت گوجه فرنگی در کشت و صنعت مغان افزود: امسال ۵۰۰ هکتار از اراضی شرکت به زیر کشت گوجه فرنگی رفته که در صورت فرآوری ارزش افزوده این محصول ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان از راه‌اندازی نهالستان مادر و کشت بافت در این شرکت خبر داد و گفت: به دنبال میزبانی اردبیل از رویداد ۲۰۲۳ و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو سفرای کشورهای عضو اکو به همراه سفیر کشور چین به کشت و صنعت مغان سفر کرده و از این مجموعه بازدید کردند که امیدواریم ماحصل این بازدیدها سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و افزایش تبادلات تجاری با این کشورها باشد.

به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.