مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از ایجاد ۲۵۰ روستا بازار در سراسر کشور خبر داد و گفت: توسعه سه‌هزار روستا بازار جدید در برنامه هدف این سازمان قرار دارد.

تایماز نیوز | محمد رضا طلایی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به نقش مؤثر شبکه‌های تحت پوشش تعاون روستایی در عرضه مستقیم کالاهای اساسی از مزرعه تا سفره افزود: روستا بازارها متعلق به خود مردم و تولیدکنندگان هستند و با سرمایه روستاییان اداره می‌شوند.

طلایی تأکید کرد: درآمدهای حاصل از فعالیت این روستا بازارها مستقیماً به چرخه اقتصادی کشاورزان و خود روستاییان بازمی‌گردد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اجرای طرح ملی ایجاد روستا بازارها در سراسر کشور اظهار کرد: تاکنون ۲۵۰ روستا بازار در نقاط مختلف ایران راه‌اندازی شده و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، سه‌هزار روستا بازار دیگر نیز در افق هدف این سازمان قرار دارد.

طلایی گفت: هدف ما این است که با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های تحت پوشش، کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به‌صورت مستقیم از مزرعه تا سفره عرضه شود تا هم واسطه‌ها حذف و هم قیمت‌ها برای مردم منطقی‌تر شود.وی افزود: مهم‌ترین ویژگی روستا بازارهای تعاون روستایی این است که این مراکز از جنس خود مردم هستند؛ غرف و فضاهای عرضه توسط خود تولیدکنندگان، کشاورزان و روستاییان اداره می‌شود و مالکیت آن‌ها متعلق به خود جامعه محلی است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تأکید کرد: در این ساختار، سرمایه‌های خرد مردم روستا در قالب تعاون و مشارکت به جریان اقتصادی تبدیل می‌شود و هر درآمدی که حاصل می‌شود، دوباره به خود کشاورزان و تولیدکنندگان بازمی‌گردد؛ یعنی منافع به طور مستقیم در همان محل و برای همان جامعه حفظ می‌شود.

طلایی اضافه کرد: سازمان تعاون روستایی با همکاری شبکه‌های تعاونی و مراکز خدمات روستایی، برنامه‌های آموزشی و مدیریتی را برای توانمندسازی فعالان این بازارها دنبال می‌کند تا روستا بازارها به موتور محرک اقتصاد محلی و عرصه‌ای برای توسعه پایدار روستاها تبدیل شوند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در ادامه با تأکید بر امتیاز مصرف‌کنندگی برای مصرف‌کنندگان افزود: روستا بازارها با حذف واسطه‌ها قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی را کاهش داده و به مردم امکان دسترسی سریع‌تر و با کیفیت به مواد مورد نیاز‌شان را می‌دهد. این امر موجب بهبود قدرت خرید خانوارهای روستایی می‌شود و سطح رفاه عمومی را بهبود می‌بخشد.

وی همچنین به جنبه نقدینگی طرح اشاره کرد و گفت: درآمدهای حاصل از فعالیت روستا بازارها دوباره به چرخه اقتصادی روستاها تزریق می‌شود و نقدینگی محلی را تقویت می‌کند. با گردش سریع سرمایه در جامعه روستایی، واحدهای تولیدی کوچک و خانوادگی قادر خواهند بود نیازهای سرمایه‌ای خود را بدون اتکا به منابع غیرمستقیم تامین کنند، که این امر نرخ تعمیر و به‌روزرسانی تجهیزات و بهبود بهره‌وری را تسریع می‌کند.

طلایی افزود: ساختارهای مشارکتی و سرمایه‌گذاری‌های خرد روستاییان در روستا بازارها، موجب سهولت دسترسی به منابع مالی برای تعاونی‌ها و تولیدکنندگان می‌شود و با افزایش اعتماد اجتماعی، امکان جذب سرمایه‌های جدید را فراهم می‌کند. در نتیجه، مصرف‌کنندگان از طریق قیمت‌های رقابتی‌تر و تنوع کالایی بیشتر بهره‌مند می‌شوند و تولیدکنندگان از امتیاز نقدینگی سریع‌تر برای توسعه و ارتقای توان رقابتی خود بهره می‌برند